Sponsors in rij voor EK voetbal

De bomen lijken voor het voetbal nog altijd tot in de hemel te groeien. Deze week sloot de Europese voetbalorganisatie UEFA een nieuw sponsorcontract af dat tot 2009 loopt. De sponsoring van het Europese Kampioenschap (EK) en de andere landentoernooien die onder de vlag van de UEFA worden gehouden leveren de voetbalorganisatie 257 miljoen euro op. Dat is 31 procent meer dan de sponsorinkomsten die in het contract tot dit jaar waren overeengekomen.

Volgens de UEFA is de stijgende populariteit van het voetbal onder meer zichtbaar in het succesvolle EK vorig jaar in Portugal, de oorzaak van de hogere inkomsten. Het meeste geld wordt opgebracht door de zes grootste sponsors. McDonald's, Carlsberg en JVC hebben al bevestigd weer tot de zes grootste sponsors te horen. De namen van de andere drie bedrijven worden pas later bekendgemaakt. Onder het huidige sponsorprogramma vallen onder mee het EK in 2008 in Oostenrijk en Zwitserland en het EK onder 21 jaar.

Maar dat de waarde van voetbal ook een plafond kent, gaf Talpa-directeur Ronald Goes onlangs bij een symposium aan. Als de Nederlandse voetbalclubs geen meerwaarde creëren dan heeft Talpa, in bezit van de uitzendrechten voor de samenvattingen van de eredivisie, bij de volgende veiling over drie jaar geen 35 miljoen euro per seizoen meer over.

In een toelichting stelt een woordvoerder van Talpa dat de uitlatingen van Goes, gedaan tijdens een voetbalsymposium, vooral gezien moeten worden als een prikkel voor voetbalclubs. ,,Hij heeft willen uitleggen dat er, om je club te vertegenwoordigen, meer nodig is dan negentig minuten voetballen.''

Niet alle voetballers en trainers blijken bereid om bijvoorbeeld naar de studio van Talpa te komen. ,,Als voorbeeld noemde hij Guus Hiddink, omdat het een symposium bij PSV was. Later bleek dat die gewoon niet kon komen, als gevolg van verplichtingen voor het Australische elftal.''

Goes benadrukte geen spijt te hebben van de betaling van in totaal 105 miljoen euro. Volgens hem moesten die rechten eind vorig jaar wel worden gekocht ,,omdat voetbal het ultieme marketinginstrument is voor een nieuwe televisiezender''. De NOS had destijds 30 miljoen over voor de rechten.