Oberon

Zaterdagavond leidt John Eliot Gardiner zijn Orchestre Révolutionnaire et Romantique in de Rotterdamse Doelen onder meer in de ouverture Oberon van Carl Maria von Weber, de wonderlijke opera die Gardiner net op cd heeft vastgelegd. Die ouverture is tegenwoordig ook het enige bekende deeltje Oberon, want Webers Engelstalige sprookjesopera bereikte nog geen fractie van de populariteit van Der Freischütz. Aan de oppervlakte is het ook verleidelijk Oberon af te doen als een drakerige uitwas van romantisch muziektheater, te meer daar de gesproken vertellersrol (`In a garden full of beautiful flowers') en de veelheid aan muzikale stijlen daar ook wel enige aanleiding toe geven. Maar ondanks die lastige vorm is de hoeveelheid prachtige momenten en de instrumentale kleurentovenarij in Oberon overdonderend – wat Berlioz, Mahler. Wagner en Debussy ook al vonden. Waarom wordt deze opera niet vaker uitgevoerd, desnoods concertant?

De vertellersrol wordt hier zo opa-achtig warmklankig en rijk aan verschillende stemmetjes ingevuld door de Britse acteur Roger Allam dat je zelfs die niet meer als storende doorbreking van de muziektheatrale voortgang ervaart. In de vocale cast is Steven Davislim een virtuoze elfenkoning en realiseert Hillevi Martinpelta een kolkende invulling van de aria Ocean, thou mighty monster! Sterk is ook Jonas Kaufmann als Ridder Huon van Bordeaux.

Oberon van C.M. von Weber o.l.v. John Eliot Gardiner (Philips, 475 6563)