Nu ook op USB-stick

De papieren encyclopedie blijft een succes, volgens de makers van de beroemde Brockhaus encyclopedie. In Frankfurt werd de nieuwe, 30-delige editie gepresenteerd, die tal van extra's bevat.

Een hal gewijd aan voetbal; een collectieve presentatie van alle stripuitgevers; speciale voorstellingen van nieuwe literatuurverfilmingen; rekken vol luisterboeken, dvd's en computerspellen. Je zou als bezoeker van de Buchmesse af en toe vergeten dat je hier op een boekenbeurs bent. Maar dan zie je op het onoverdekte middenterrein van het beurscomplex plotseling een circustent die rust op reusachtige zwart-rode folianten. Het is een van de gimmicks waarmee uitgeverij Brockhaus aandacht vraagt voor haar nieuwe papieren enclopedie, waarvan gisteren de eerste zes delen verschenen.

,,Het boek is helemaal niet uit de mode,'' antwoordt Carsten Hiller van Brockhaus als hem gevraagd wordt waarom een uitgeverij in het digitale tijdperk zich waagt aan een 30-delige encyclopedie. ,,Er zullen altijd mensen zijn die hun informatie het liefst uit een boek halen, of die de papieren Brockhaus naast de digitale gebruiken. Want iedereen die de 21ste editie koopt, krijgt daar twee dvd's met de volledige encylopedie bij, plus een internetpaspoort waarmee je op de Brockhaus-site de regelmatig bijgewerkte lemma's kunt lezen.''

Voor de nieuwe generatie gebruikers brengt Brockhaus in november ook een elegant vormgegeven USB-memorystick met de encyclopedie op de markt, voor 1500 euro – duizend euro goedkoper dan de papieren editie. Hiller: ,,We laten zien dat ook de 200-jarige Brockhaus in de 21ste eeuw is aangekomen.'' Bang voor concurrentie van de gratis internet-encyclopedie Wikipedia is Hiller niet: ,,Lezers hebben graag vastigheid, niet een encyclopedie waarvan de informatie dagelijks wisselt omdat iedereen er dingen aan toe kan voegen.''

Die nieuwe Brockhaus, 24 duizend pagina's dik, wordt binnen een jaar tijds (`von Messe zu Messe') in pakketten van zes delen aan de kopers uitgeleverd. Hoeveel inschrijvingen er zijn mag Hiller niet zeggen, hoe de verhouding is tussen stick-kopers en papierkopers kán hij niet zeggen: ,,Daar lopen weddenschappen over binnen de uitgeverij.'' De uitkomst zal met spanning worden afgewacht door de met Brockhaus gelieerde uitgeverij Het Spectrum in Nederland, waar vastomlijne plannen bestaan om met een nieuwe (papieren) editie van de Winkler Prins te komen. Wijlen Boudewijn Büch, de encyclopedieënliefhebber die het alter ego uit zijn romans de naam Winkler Brockhaus gaf, draait zich tevreden nog eens om in zijn graf.