Dwangsom overlast Prorail

Staatssecretaris Van Geel (Milieu) wil spoorbeheerder Prorail op last van dwangsommen dwingen het aantal goederentransporten op de spoorlijnen Vlissingen-Roosendaal en Hengelo-Zutphen terug te brengen. Volgens de staatssecretaris worden de toegestane geluidsnormen overschreden. Langs beide trajecten klagen bewoners al geruime tijd over geluidsoverlast, met name tijdens de avond en nacht.

Prorail overweegt tegen de maatregel in beroep te gaan. Het verbod kan volgens een woordvoerster van Prorail gevolgen hebben voor het goederenvervoer elders in Nederland. Mogelijk dat een rechtszaak wordt aangespannen om jurisprudentie te verkrijgen.

Over het spoorvak Vlissingen-Roosendaal rijden meerdere malen per dag goederentreinen, vooral die met auto's naar België. Sinds 2003 is het aantal goederentreinen toegenomen en in de nachtelijke uren zelfs verdubbeld. Verwacht wordt zelfs een verachtvoudiging van de geluidsoverlast. Het conflict in Oost-Nederland spitst zich toe op een goederentrein met auto-onderdelen die vijf maal per week pendelt tussen Zweden en België.

Staatssecretaris Van Geel stelt dat Prorail verzuimd heeft de wettelijke procedures voor de toename van de goederentransporten te doorlopen en maatregelen te nemen om geluidsoverlast te beperken. Prorail heeft tot 27 oktober de tijd om in beroep te gaan. De eventuele dwangsommen bedragen 2.000 euro (Hengelo-Zutphen) en 10.000 euro (Vlissingen-Roosendaal) per week. Volgens een woordvoerder van Prorail kunnen de transporten de goedkeuring wegdragen van het ministerie van Verkeer en Waterstaat.

Een woordvoerder van vrachtvervoerder Railion noemt de overlast die bewoners langs de spoorlijn Zutphen-Hengelo ondervinden, ,,overdreven''.