Pretium valt concurrent KPN aan in advertentie

Belbedrijf Pretium nagelt vandaag in drie advertenties van een hele krantenpagina zijn concurrent KPN aan de schandpaal. Het bedrijf wil consumenten erop wijzen dat KPN in 2004 deed aan slamming: het verplaatsen van de klanten van een concurrent naar het eigen klantenbestand zonder dat die daarom hebben gevraagd.

Pretium, dat 100.000 euro betaalde voor de advertenties, schat dat KPN in 2004 op deze manier 10.000 van zijn klanten heeft afgepakt. KPN heeft aangekondigd naar de rechter te stappen wegens laster.

Pretium baseert zich onder meer op een rapport van telecomtoezichthouder Opta dat vanmiddag deels openbaar wordt. Volgens de toezichthouder is sprake van slamming wanneer een telefonieaanbieder niet kan aantonen dat een klant echt via zijn bedrijf wil bellen, bijvoorbeeld door een brief of een opgenomen telefoongesprek. In het rapport schrijft Opta dat KPN in 15,6 procent van de gevallen tussen september en december 2004 niet zo'n wilsuiting kon overleggen. Omdat in die periode 160.000 klanten naar KPN omschakelden, zouden dat zo'n 25.000 klanten zijn.

De KPN-woordvoerder zegt dat de steekproef van Opta bestond uit slechts zo'n 70 telefoonnummers, waarvan bij 8 geen wilsuiting was. Zelf zegt KPN dat in die periode van 137 klanten geen wilsuiting beschikbaar was. Opta wil niet ingaan op de onderzoeksmethoden die ze heeft gebruikt.