Moderne boer wil multimedia

Van traditioneel vakblad is Boerderij getransformeerd tot een multimediaal platform met een actuele website. Want de moderne boer moet binnen twee muisklikken op de hoogte zijn.

`Leuke dingen voor de zeug', kopt het nieuwe nummer van vakblad Boerderij. Maar varkensboeren willen ook multimediaal bediend worden. Zo heeft Boerderij tegenwoordig een eigen sms-dienst: iedere vrijdagavond wordt om half elf 's avonds de cruciale verwachtingsprijs van de beurs in Vleuten vastgesteld. Kort na half elf krijgen de sms-abonnees de prijzen van biggen en vleesvarkens op hun mobiele telefoon en hebben ze gespreksstof voor in de kroeg.

De juiste informatie, op ieder tijdstip, op welke plaats ook. ,,De wensen van onze abonnees zijn nog hetzelfde'', zegt Marianne van Leeuwen. Zij is sinds februari dit jaar verantwoordelijk voor alle Nederlandse bladen van marktleider Reed Business Information. De boeren die Boerderij lezen, willen algemene informatie over hun vak, maar ook contact met collega's in dezelfde sector. Ze willen in een tijdschift kunnen bladeren voor de laatste trends en ontwikkelingen, maar ook een plek waar ze hun tweedehands tractor kunnen verkopen. En de strip Opa van de Drentse tekenaar Herman Roozen kunnen lezen, die al 34 jaar onafgebroken in Boederij staat.

De strip-opa is nog een ouderwetse boer op klompen, maar in het internettijdperk verwachten Boerderij-lezers ook directe antwoorden op concrete vragen. In het Engelse jargon van de uitgever: de informatievoorziening is verschoven van content driven naar intent driven. Lezers weten heel goed wat ze zoeken en willen het antwoord binnen twee muisklikken. Wat is de gemiddelde prijs die er bij mij in de buurt de afgelopen maand is betaald voor een hectare grasland? Rechtsboven op de website van Boerderij staat het kopje `grondprijzen'. Klik. Zoek je eigen regio op de interactieve kaart van Nederland. Klik: 27.110 euro in Noord-Limburg.

Reed Business Information geeft ongeveer 40 procent van alle Nederlandse vakbladen uit, van Distrifood voor de supermarktwereld tot ZorgVisie. Vrijwel al die tijdschiften zijn inmiddels multimediale platforms. Ze communiceren via een blad, een website, een nieuwsbrief, een congres en een verkiezing van de manager of het bedrijf van het jaar.

Toch staat Nederland nog een inhaalslag te wachten, voorspelt Van Leeuwen. Ze kan het weten, want ze werkte jaren voor Reed in Boston. ,,Dat noemen we de glazen bol van Reed Elsevier. Trends die in de Verenigde Staten beginnen, komen na zes maanden naar het Verenigd Koninkrijk en na nog eens drie maanden naar continentaal Europa. In Nederland moet – voor een deel – het kwartje na negen maanden nog vallen.''

De belangrijkste stap die Nederland gaat nemen, zegt Van Leeuwen, is het aanpassen van websites aan de eigenschappen van grote zoekmachines. ,,In Nederland zijn de zoekresultaten slecht doordat veel websites nog niet juiste structuur hebben. Als ik in Boston bijvoorbeeld op zoek was naar nieuwe schoenen van Camper, begon ik bij Google, en wist ik zeker dat ik op de juiste plek terecht kwam. En dat gold ook voor zakelijke informatie, voor zoekopdrachten voor mijn werk.''

Het is van groot belang om bovenaan zo'n lijst met zoekresultaten te staan. ,,Mensen zoeken met een zoekterm, vinden bovenaan niet wat ze zoeken, gaan meteen terug naar de zoekmachine en geven een andere zoekopdracht. Als je website niet gevonden wordt, bestaat hij niet''

,,Onze groei moet van het internet komen'', zegt Van Leeuwen. Maar de tijdschriften blijven wel bestaan, verwacht ze. ,,Bladen zijn zo functioneel, passen zo goed bij een menselijk lichaam. Je kunt ze meenemen in een vliegtuig en in bad. Ze kunnen je verrassen. En er zijn nog steeds bladen waar het aantal abonnees van toeneemt. Kijk maar naar Elsevier.''