Ennio Morricone

Met zijn muziek voor de films van Sergio Leone herdefinieerde Ennio Morricone de soundtrack voor de western. Maar hij heeft zich nooit tot de filmmuziek beperkt. Op de dubbelaar Crime And Dissonance zijn verbluffende fragmenten samengebracht van bloedstollende soundtracks voor Italiaanse gialli. De giallo is een Italiaans type thriller, vol donkere psychologische en seksuele ondertonen.

De muziek, voornamelijk uit Morricones uiterst productieve jaren 1969-1975, past daarop als een handschoen. De stijlmiddelen die we van hem kennen, zoals stuwende ostinati, dreigende klavecimbelklanken en suggestieve strijkers, komen hier in een nieuw licht te staan dankzij hoogst psychedelische stijlmiddelen: oosterse klanken, vervormingen uit de ringmodulator. Priemende gitaren omspoelen gestemde percussie, uit de bocht vliegende orkestraties nemen het op tegen bizarre koorpartijen.

Vaak wordt van filmmuziek gezegd dat die niet zonder beeld kan, maar waarschijnlijk is het bij de meeste films waar het hier om gaat precies andersom. Als je dan toch door een gestoorde moordenaarshand moet sterven, dan liefst begeleid door deze schitterende, bloedspannende muziek.

Ennio Morricone: Crime And Dissonance (Ipecac, distr. Bertus)