Duitsers kopen meest online

Een tiende van de wereldbevolking - meer dan 627 miljoen mensen - heeft ooit iets gekocht via internet. De meeste online kopers wonen in Europa en Azië. Dat schrijft het Amerikaanse onderzoeksbureau ACNielsen in een studie naar webwinkelen die vandaag is verschenen.

Duitse internetgebruikers doen volgens het bureau de meeste aankopen op het web. Ruim 95 procent van die groep heeft wel eens iets online gekocht; tweederde deed dat nog in de afgelopen maand. Nederlandse consumenten met toegang tot internet blijven iets achter bij de Duitsers. Volgens ACNielsen heeft 90 procent van hen ooit een aankoop gedaan in een webwinkel. Zij deden de afgelopen maand gemiddeld 3,7 (grote en kleine) aankopen. Het wereldwijde gemiddelde is 4,9. ACNielsen ondervroeg in mei van dit jaar via internet ruim 21.000 consumenten in 38 landen in Europa, Azië, Noord- en Latijns-Amerika en Zuid-Afrika. ,,Online winkelen groeit bijna overal ter wereld,'' schrijft David Boyd van ACNielsen in een toelichting. ,,Maar in minder ontwikkelde landen is de groei groter dan in ontwikkelde landen.'' Opvallend is dat inwoners van de VS, die normaliter een voorsprong hebben op online gebied, niet meer webwinkelen dan de rest van de wereld. Volgens ACNielsen ligt dat aan de goede bereikbaarheid van de Amerikaanse winkelcentra.

Boeken op internet zijn het populairst, gevolgd door dvd's, computerspellen en vliegtickets. De verkoop van muziek verschuift van cd's naar digitale muziek voor mp3-spelers. Tachtig procent van de ondervraagden gebruikt een creditcard, maar in Nederland is dat percentage 32 procent.

Volgens Blauw Research en Thuiswinkel.org, de branchevereniging van webwinkels in Nederland, kochten Nederlandse internetgebruikers in de eerste zes maanden van 2005 voor ruim 1 miljard euro op het web. Het totaal aantal online kopers in de eerste helft van dit jaar komt op 4,4 miljoen, een stijging van bijna 30 procent ten opzichte van een jaar geleden. Zij kochten in het halfjaar per persoon voor een bijna 250 euro.

Overigens hebben de onderzoeken niet gekeken naar de omzet van online porno, volgens kenners een enorme markt. Volgens ACNielsen zouden ondervraagde internetters daar nooit een eerlijk antwoord op geven.