GM bespaart miljarden op ziektekosten

Het Amerikaanse General Motors heeft overeenstemming bereikt met zijn werknemers over een drastische vermindering van de ziektekosten met 3 miljard dollar (2,5 miljard euro) per jaar.

Deze kosten vormen een van de grootste problemen voor GM, de grootste autofabrikant ter wereld. Het concern heeft op zijn thuismarkt in de VS de grootste moeite om op te boksen tegen succesvolle concurrenten als het Japanse Toyota en Honda.

De overeenkomst met de vakbond United Auto Workers over de ziektekosten werd door GM als een overwinning gepresenteerd. Na maanden onderhandelen stemde de vakbond in met een vermindering van de uitgaven voor ziektekosten. Volgens GM staat tegenover de opbrengst van elke verkochte auto 1.500 dollar aan ziektekosten voor zowel zijn huidige als gepensioneerde werknemers. GM is na de Amerikaanse overheid een van de grootste partijen in de gezondheidszorg in de Verenigde Staten. GM heeft in de VS 106.000 Amerikaanse werknemers, maar betaalt tevens de ziektekosten voor de 321.000 gepensioneerden van het bedrijf of hun weduwes.

Volgens topman Rick Wagoner van GM is het akkoord over de ziektekosten niet voldoende voor een gezonde concurrentiepositie van GM. Het concern overweegt daarom opnieuw fabrieken te sluiten, werknemers te ontslaan en, voor het eerst, het controlerende belang in zijn winstgevende financieringsdivisie (door analisten geschat op 20 miljard dollar) te verkopen om de balans beter op orde te krijgen. ,,Dit alles zal onze kostenconcurrentie aanzienlijk verbeteren. Dat is ook hard nodig'', zei Wagoner. Hij mikt met het bedrijf op 5 miljard dollar aan extra structurele bezuinigingen aan het eind van 2006. Hij wilde echter niet ingaan op de vraag of er meer dan de al eerder aangekondigde 25.000 banen bij GM moeten verdwijnen.

Ook de sterk gestegen benzineprijzen zetten de resultaten van GM ernstig onder druk. De verkopen van brandstofverslindende terreinwagens zijn daardoor sterk teruggelopen. Ook wordt de Amerikaanse automarkt geteisterd door rigide kortingen, waardoor bij GM de afgelopen maanden de verkopen van met name Pontiacs en Saabs sterk zijn teruggelopen. De kortingen zijn zo hoog dat consumenten tegenwoordig bij GM voor dezelfde prijs een auto kunnen aanschaffen als het eigen personeel, dat altijd al korting heeft gekregen op de eigen producten.

Het heeft echter niet kunnen verhinderen dat GM minder auto's heeft verkocht dan zijn Aziatische concurrenten Toyota en Honda. GM liet weten in het derde kwartaal van dit jaar 1,6 miljard dollar verlies te hebben geleden, terwijl de omzet met 5 procent steeg. Daarmee maakt GM nu vier kwartalen op rij verlies, de langst aaneengesloten verliesmakende periode sinds dertien jaar.

Ook het voormalige dochterbedrijf Delphi kan GM nog miljarden dollars gaan kosten. De door GM in 1999 verkochte toeleverancier vroeg vorige week surseance aan.