Albert Heijn opent goedkope huismerksuper

Albert Heijn heeft plannen voor de oprichting van een goedkope supermarktketen. Volgende maand begint het bedrijf een proef met een supermarktformule waarbij het accent ligt op huismerkproducten.

Dat zeggen bronnen bij Albert Heijn. Eind september heeft de Noord-Hollandse gemeente Heemskerk bouwvergunningen voor de testwinkel afgegeven. In de nieuwe supermarkt is minder plaats voor producten van A-merkfabrikanten zoals Unilever (Unox, Omo, Blue Band, Iglo), Coca-Cola, Douwe Egberts en Campina. Als de supermarkt een succes wordt, betekent dat groot omzetverlies voor honderden A-merkfabrikanten.

Huismerken worden gemaakt door anonieme fabrikanten. Op de verpakking staat de naam van de supermarkt. De producten zijn meestal kopieën van A-merken. Kwaliteit, smaak en verpakking lijken op die van A-merkproducten. Omdat voor huismerken weinig reclame hoeft te worden gemaakt en de innovatiekosten gering zijn, zijn huismerken gemiddeld 25 procent goedkoper dan A-merken.

De bestaande supermarkt van Albert Heijn in Heemskerk gaat volgende maand voor de verbouwing dicht en wordt 1 december heropend. In de bouwaanvragen van het project Doorbraak schat het bedrijf de kosten op 190.000 euro. De leiding van de supermarkt in Heemskerk is niet op de hoogte, maar weet dat er een verbouwing komt. Een woordvoerster van Albert Heijn in Zaandam zegt dat ze ,,nooit vooruitloopt op zaken waar we mee bezig zijn''.

Albert Heijn heeft tijdens de supermarktoorlog de prijzen sterk verlaagd, waardoor hierop fors verlies wordt gemaakt. Ongeveer 400 A-merkproducten worden onder de inkoopprijs verkocht. De nettowinstmarge van gemiddeld 10 procent op huismerken is veel hoger.

Op de gevel van de testsupermarkt komen vier grote logo's van het huismerk van AH: een silhouet van een huis. Aanvankelijk wilde het bedrijf een logo van 3 bij 3.20 meter, aldus een medewerker van Bouw- en Woningtoezicht. Dat is teruggebracht tot 2 bij 2.20 meter. Ook had AH plannen van de entree een `huisje' te maken, waardoor klanten het idee zouden krijgen binnen te lopen in het `AH Huismerk'. Dit werd door de gemeente ontraden.

Albert Heijn biedt in zijn supermarkten nu 4.000 verschillende huismerkproducten aan. Dat is ongeveer 20 procent van het totale aanbod. AH heeft vier huismerken: naast het gewone huismerk, een luxe assortiment (Excellent), een zeer laag geprijsde variant (Euroshopper) en Biologisch.