Wallstreet Journal wordt tabloid

De tabloid heeft een lange reis voltooid. Was het formaat vroeger voorbehouden aan het soort bladen dat zich bezighield met het stalken van beroemdheden van twijfelachtig allooi, sinds vandaag is het doorgedrongen tot het meest elitaire deel van de krantenwereld: dat van de zakenkranten. The Wall Street Journal Europe, de Europese tak van het het Amerikaanse uitgeefconglomeraat, is overgestapt op de `compact', iets kleinder dan het tabloidformaat waarop Het Parool verschijnt.

Ook zakenkranten krijgen te maken met de nieuwe uitdagingen waarvoor de traditionele media zich sinds de opkomst van internet geplaatst zien. Lang leken ze zich te kunnen ontworstelen aan de trend van dalende oplages, mede omdat veel abonnementen door de werkgever betaald werden, maar de laatste jaren worden ook in dit segment van de markt minder kranten verkocht. De Britse Financial Times had in 2004 een oplage van 419.386 (50.000 minder dan in 2001), de Wall Street Journal Europe stond in 2004 op 86.539 (90.120 in 2001). Daar staat tegenover dat de site van de Wall Street Journal 744.000 betalende gebruikers heeft. In een hoofdredactioneel schrijven licht uitgever Karin Eliott House de restyling toe. ,,We realiseren ons dat u drukbezette, mobiele leidinggevenden bent. Dit formaat is niet alleen aantrekkelijk, maar ook handig om mee te nemen en te lezen. Het stelt ons in staat meer nieuws te brengen dan op het broadsheet formaat.''

De restyling is verzorgd door Mario Garcia, die in Nederland ook Het Parool onder handen nam. Van doemdenken bij gedrukte media wil Garcia niets weten, aldus de Wall Street Journal: ,,Bij de 16 kranten die recent van formaat wijzigden is de gemiddelde oplage met 5 procent is gestegen.'' De strijd met internet durft Garcia aan. ,,Een gedrukte krant van cover tot cover lezen geeft het voldane gevoel iets voltooid te hebben.''