Kunstwereld blij met nota `economie'

De kunstsector is verheugd over het voornemen van het kabinet om de kloof tussen het bedrijfsleven en de cultuur te dichten met een bedrag van 15,4 miljoen euro. ,,Dat is een goed signaal. 15,4 miljoen euro is voor Economische Zaken een kruimel, maar voor Cultuur een fors bedrag'', zegt Bert Holvast van de Federatie voor Kunstenaarsverenigingen.

De staatssecretarissen Medy van der Laan (Cultuur) en Karien van Gennip (Economische Zaken) presenteerden afgelopen vrijdag hun gezamenlijke nota `Ons Creatieve Vermogen'. Een creatieve uitstraling in het buitenland trekt toeristen en ondernemers aan, geloven de bewindsvrouwen, en een kunstzinnig ontwerp verhoogt de waarde van een product. De Senseo bijvoorbeeld, de koffiemachine van Douwe Egberts en Philips, wordt door Van der Laan steevast genoemd. Als voorbeeld van een geslaagd samengaan van bedrijfsleven en innovatief design, dat bovendien de reputatie van Nederlands design in het buitenland sterk vergroot.

Joost Alferink, als ontwerper van WAACS Design & Consultancy in Rotterdam n destijds verantwoordelijk voor de Senseo, is blij dat ook `Den Haag' nu beseft dat de creatieve industrie veel voor een stad of land kan betekenen. ,,Maar het investeren van geld alleen is niet de oplossing. Je kunt ook denken aan andere oplossingen. Waarom zou je op handelsmissies geen designers meenemen in plaats van havenbaronnen?''

Volgens Bert Holvast is de kloof tussen cultuur en bedrijfsleven is volgens Holvast niet zo groot. ,,Een kloof die er wél is, is die tussen prestatie en beloning. Er is geen sector waar zo hard gewerkt wordt en de verdiensten zo schamel zijn.” Holvast ziet de plannen van het kabinet vooral als ondersteuning voor een aantal praktische regelingen waar de Federatie voor Kunstenaarsverenigingen al langer voor pleit. ,,Zo is het bijvoorbeeld als kunstenaar ontzettend moeilijk om geld te lenen bij een bank.''

,,Iedere euro die naar cultuur gaat, is goed'', zegt ook Tweede-Kamerlid Vincent van der Lem, cultuurwoordvoerder van de SP. ,,Maar wat ons betreft is de focus te eenzijdig gericht op het economische aspect. De visie van het kabinet gaat bijna alleen over de materiële welvaart die creativiteit kan brengen,'' zegt Van der Lem.