Zij lachen om snelle diëten. Zij doen het slow

Wim Köhler en Cinta de Bats schreven samen een boek over een gezonde, slanke levensstijl: `Slow, Slank & Fit'. Hieronder een fragment uit dat boek, dat deze week verschijnt

De meeste Nederlanders worden ieder jaar een pondje of een kilo zwaarder. Na vijf of tien jaar is dat vijf kilo en moeten de broeken en rokken een maatje wijder worden gekocht. Langzaam zwaarder worden is een kwestie van íets meer eten en íets minder lichamelijke inspanning. Niet eens zo veel. Een boterham, of een tussendoortje, of een pilsje per dag. Het is een kleine verandering met grote gevolgen. Het toenemende overgewicht maakt Nederland langzamerhand een stuk ongezonder. Dokters en politici maken zich er zorgen om. Minister Hoogervorst van volksgezondheid zei dat niemand `het recht heeft om ongezond te leven'. Hij denkt aan het geld dat het kost om te zware mensen met pillen, operaties en therapieën gezond te houden, maar wij kunnen beter denken aan het ongemak dat het vet ons bezorgt.

Dik, ook een beetje dik, is ongemakkelijk. Wie te zwaar is, draagt extra kilo's mee. Dat is belastend voor botten en spieren. Het is vermoeiend. En ongezond. Mensen die jarenlang te zwaar zijn, hebben op latere leeftijd meer kans op suikerziekte (diabetes), op kanker en op hart- en vaatziekten. Mensen die te zwaar zijn, krijgen ook sneller gewrichtsklachten, zodat chirurgen uiteindelijk meer nieuwe knie- en heupgewrichten moeten inzetten.

Dikke mensen zijn vaker ongelukkig en gedeprimeerd, en leven gemiddeld korter. En mensen die rond hun veertigste duidelijk te zwaar zijn, hebben tweemaal zo veel kans om tussen hun zeventigste en tachtigste dement te worden.

Gewicht verliezen kan iedereen. Een paar weken lang tenminste. De kunst is om vol te houden tot een reëel doel is bereikt. Vijf kilo minder bijvoorbeeld. Veel mensen kiezen voor een snel dieet en proberen die vijf kilo in vijf weken kwijt te raken.

ANDERE LEVENSSTIJL

Als dat lukt, is het een prestatie om trots op te zijn. Een nog grotere kunst is om daarna op een plezierige manier op gewicht te blijven, gezond te eten en regelmatig te bewegen. Dat vereist vooruitdenken en een andere manier van leven, een andere levensstijl.

Snelle diëten zijn meestal onvriendelijk en dwingend. Je mag bepaalde dingen absoluut niet eten. Wie op zo'n manier lijnt en ophoudt, pakt vrijwel zeker daarna zijn oude, dikmakende eetgewoonten weer op. Dat betekent onvermijdelijk dat de kilo's er weer langzaam bij komen.

Een aanpak die wel langdurig succes kan opleveren is: langzaam afvallen op een dieet dat ook naderhand goed vol te houden is. Dat vereist geduld. Doe er bijvoorbeeld rustig een halfjaar over om vijf kilo kwijt te raken. De kans dat de kilo's daarna wegblijven is een stuk groter. Als je tenminste in dat halve jaar bent overgeschakeld op een gezond dieet dat past in het dagelijkse leven, waarin meer plaats is voor ontspanning en voor meer bewegen.

Langzaam lijnen en volhouden vereist ook een omgeving die weet waar je mee bezig bent. Je moet overleggen voor je begint. Je moet duidelijk maken wat je doel is: anders en gezonder leven. Buiten je eigen omgeving heb je geen medestanders. De overheid wíl dat je gezond leeft, maar geeft ondertussen subsidie om de boter die overblijft als de melkfabriek gezonde halfvolle melk maakt, aan de bakker te slijten. Die bakt er vette koekjes van. De voedingsmiddelenindustrie verkoopt maar al te graag dieetpreparaten en gezonde voeding, maar verleidt je ook met reclames voor veel te calorierijke tussendoortjes: ijsjes, candybars, gezouten noten, dikke repen chocola.

Langzaam lijnen kost tijd. Dat geeft niks. Wat langzaam is gekomen, mag er langzaam weer af. De kilootjes die er langzaam aan zijn gekomen zijn echt niet instantaan levensbedreigend.

Doe het slow, maar definitief. Dat is onze belangrijkste boodschap. Doe het niet in je eentje, maar schakel je omgeving in. Dat is de tweede boodschap. Bedenk wat je gaat doen, raak gemotiveerd, wees vriendelijk voor jezelf. Denk, voel en doe. En stap over op een gezonde levensstijl, waarin je meer beweegt en gezonder eet en geniet. Dat is de derde boodschap.

Niet iedereen is er meteen aan toe om gezonder te gaan leven. Dat heeft tijd nodig. Je moet het probleem tot je door laten dringen. Wéten dat je iets moet veranderen. Je moet weten wát je wilt veranderen. Je moet vóelen dat je moet gaan veranderen. Je moet bedenken hoe het moet. En dan beginnen. En als je slaagt: volhouden. En genieten van gezond, mediterraan eten.

Dit is een bewerkt fragment uit het boek `Slow, Slank & Fit', uitgeverij Thoeris, 22,50 euro