Supermarkt 3

Het aanbod in de Nederlandse supermarkten wordt steeds schraler, las ik afgelopen zaterdag in deze krant. In Frankrijk is alles veel leuker in winkels, klagen ook mijn vrienden tegen mij na hun jaarlijkse vakantie. De overvloed aan spullen is enorm aantrekkelijk.

Toegegeven, het assortiment bij onze supermarkten oogt in vergelijking wel wat erg ver doorgerationaliseerd. Maar trouw aan die zo prachtige grote winkels is de Franse mevrouw steeds minder. Want wat zijn de snelst groeiende winkelketens in Frankrijk? Precies: Lidl en Aldi. En hun eigen Franse Leader Price, waar in kleine, kale, goedkope winkels niet meer dan 2.800 producten van alléén eigen merk te verkrijgen zijn. En zo staat Carrefour onder druk, want, luxe assortiment in grote winkels met mooie versafdelingen is minder rationeel en resulteert in hogere prijzen.

Maar leiden meer producten van eigen merk tot verschraling van het aanbod? Nee, integendeel.

Op termijn zal de Nederlandse supermarkt overstappen op steeds meer eigen merk. Zo schep je schapruimte voor een veel mooier assortiment. Een simpel voorbeeld: als je 14 merken mosterd op het schap hebt staan, dan zullen die allen naar één soort neigen: de meest gevraagde. Neem je één merk mosterd, dan kan je op dezelfde plek 14 sóórten kwijt. Kijk maar naar Engeland, dat qua supermarkten altijd een jaar of 5-6 op ons vooruit loopt. Bij de supermarkten van Tesco's of Sainsbury's zijn er veel productgroepen waar vrijwel uitsluitend eigen merk wordt verkocht. Minder merken, maar met een voor Nederland onvoorstelbaar rijke keuze aan sóórten, aan productvariaties. Met productinnovaties van de winkelketens zelf, waar vele merkenfabrikanten nog een puntje aan kunnen zuigen.

En als je toch nog uit al die merken wilt kiezen in Frankrijk, dan moet je snel zijn. Getergd door de discounters, beginnen de hypermarchés nu ook met eigen merken. In de Franse hypermarkten zijn in vrijwel elk gangpad de twee planken op ooghoogte helemaal ingenomen door twee soorten eigen merk: één goedkoop, en één heel goedkoop. Daarmee komen de A-merken in de knel. Dat is precies wat de hypermarchés beogen: rationalisering van het assortiment. Maar de keuzevrijheid voor de consument zal hier gelukkig niet onder leiden, integendeel.