Kwaliteit omroep is allang `dood' en `goedkoop'

`De omroep moet goedkoper, vermaak is er al', kopt NRC Handelsblad op 10 oktober over de omroepplannen van de regering.

Wat hebben de omroepen eigenlijk nog te bieden voor kijkers/luisteraars die geen belangstelling hebben voor domme spelletjes, voor vunzige porno, voor gewelddadige zogenoemde actiefilms, voor oeverloze kwaakprogramma's waarin iedere onbenul ongebreideld aan het woord mag komen of voor de zoveelste Discovery-kloon?

Een rondje zappen over een dikke dertig zenders levert behalve bovengenoemde ongein niet zelden uitsluitend reclame op. Het kan op sommige momenten zelfs gebeuren dat er niet één zender zonder reclame is. Men heeft het over teruglopende reclame-inkomsten, maar de consument heeft in de huiskamer een totaal andere indruk. Hij komt om in de reclameboodschappen, de een nog dommer dan de ander.

Steeds meer publieke omroepen onderscheiden zich in hun programmering en reclamebeleid nauwelijks nog van de commerciëlen.

Een ware plaag vormen de publieke klonen van Discovery en National Geographic. Het recept is altijd hetzelfde. Verzin een pakkende en vooral onzinnige stelling. Laat een brallende presentator allerlei op de computer gecomponeerde nepbeelden vol blaten, om ten slotte te verkondigen dat het allemaal leuk bedacht is maar niet waar. Weer één of twee uur pseudo-wetenschappelijk 'vermaak' waarvan de werkelijke inhoud op een kwart A4'tje past en dan nog met grote letters geschreven. Op de publieke zenders tot nu toe zonder de irritante reclameonderbrekingen om de tien minuten, zoals op Discovery en National Geographic wel het geval is.

Voor de in de ogen van het kabinet en de omroepbazen kennelijk niet meer bestaande kritische kijker/luisteraar zijn er alleen nog maar Arte, Sat3 (beide in Oost-Nederland niet in de kabelpakketten), een beetje BBC 1 en 2, een schamel restant Ned.3 en wat de radio aangaat de Concertzender, 747AM, België Klara en BBC 3 (de laatste weer niet overal in kabelpakket).

De omroep is allang dood en goedkoop, misschien niet in geld, maar wel in kwaliteit en dat is verre van vermakelijk.