Keith Jarrett:

Geen jazzpianist speelde zo goed klassiek en geen enkele klassieke pianist kan zo improviseren als hij. Ook kreeg geen enkele pianist al tijdens zijn leven zoveel erkenning als Keith Jarrett (1945). Hij was 31 toen er een box met tien lp's van hem verscheen en al op zijn 46ste werd hij geëerd met een biografie, geschreven door de Britse trompettist Ian Carr.

Carr was ook degene die Jarretts bezwaren tegen een gefilmd portret weg wist te praten, waarna Mike Dibb in de winter van 2002 naar Jarretts boswoning in New Jersey kon reizen voor een documentaire voor het Britse Channel 4. Het soms pijnlijke, openhartige gesprek dat Dibb met hem voerde, is de kern van The Art of Improvisation, maar deze lange documentaire bevat ook een schat aan archiefopnamen. Bijvoorbeeld van het concert dat Miles Davis in 1970 op het Isle of Wight gaf met Jarrett op synthesizer, een instrument dat hij later strikt vermeed.

Als bonus is er een live-opname met het trio waarmee hij afgelopen juli ook in Den Haag stond, plus een reeks niet gebruikte gespreksfragmenten. Het meest verrast Jarretts onthulling dat zijn eerste invloed Viktor Borge was, de roemruchte piano-komiek van Deense komaf die in 2000 overleed.

The Art of Improvisation

(EuroArts 2054119,

distr. CODAEX)

***** ***