Nieuwe bedrijfsstructuur voor ABN Amro

ABN Amro gaat haar organisatie wijzigen. De bank kondigde vanmorgen tevens aan dat financieel directeur Tom de Swaan per 1 mei met pensioen gaat en benoemde drie nieuwe leden in de raad van bestuur.

ABN Amro hoopt met de nieuwe structuur zich beter te kunnen richten op wat het als het middensegment beschouwt. De strategie van de bank is erop gericht om wereldwijd te groeien in juist dit segment – de bemiddelde middenklasse van particulieren en de middelgrote bedrijven.

Na de invoering van de nieuwe structuur zal ABN Amro zeven strategische divisies hebben en neemt dus afscheid van de indeling in drie strategische bedrijfsonderdelen naar klantengroep. Vijf van de nieuwe onderdelen lopen langs geografische lijnen (Nederland, Europa, Noord-Amerika, Zuid-Amerika en Azië). Er komen twee nieuwe divisies: regionale klanten en mondiale klanten.

ABN Amro heeft drie landen die zij als `thuismarkt' ziet. Naast Nederland zijn dat het midwesten van de Verenigde Staten en Brazilië. De bank hoopt dat Italië, waar het momenteel bezig is met de overname van Banca Antonveneta, de tweede Europese en de vierde mondiale thuismarkt wordt voor de bank.

Door de reorganisatie verdwijnt de divisie voor de grootzakelijke markt (wholesale clients). De nieuwe structuur moet per 1 januari 2006 worden ingevoerd.

De Swaan, die zeven jaar geleden overkwam van de Nederlandsche Bank, wordt zestig jaar in 2006 en gaat met pensioen. Zijn positie als financieel directeur wordt overgenomen door Hugh Scott-Barrett.

ABN Amro wil drie nieuwe leden benoemen in het bestuur dat dan uit acht personen zal bestaan. De drie zijn Huibert Boumeester, Piero Overmars en Ron Teerlink. Boumeester wordt verantwoordelijk voor het risico management en de portefeuille overnames en acquisities, Overmars gaat de operaties in Azië leiden en Teerlink wordt verantwoordelijk voor Zuid-Amerika. De benoemingen moeten worden goedgekeurd door de Nederlandsche Bank en de aandeelhouders.