Jong onder invloed van reclame

Kinderen komen steeds jonger onder de invloed van reclame te staan, zonder dat hun ouders daar erg in hebben. De stichting Reclame Rakkers en staatssecretaris Van der Laan (D66) pleiten voor een mediatraining om kinderen weerbaarder te maken.

Reclame Rakkers, een educatief programma voor kinderen tot en met 12 jaar, presenteerde gisteren op een congres in Amsterdam enkele onderzoeken over het mediagebruik van jeugdigen. Nederlandse kinderen kijken gemiddeld twee uur televisie per dag en zitten een uur per dag op internet. Ze zijn drie uur per dag bezig met beeldcultuur en kunnen niet altijd onderscheiden wat objectieve informatie is en wanneer er sprake is van informatie met commerciële motieven.

Het mediagebruik van kinderen en jongeren vindt steeds vaker zonder toezicht plaats, aldus Reclame Rakkers dat onder meer lespakketten ontwikkelt als `mediatraining' voor jeugdigen. Veel ouders vinden dat mediaopvoeding op school thuishoort, maar staatssecretaris Medy van der Laan (D66, Media) beschouwt het ook een zaak van de Reclame Code Commissie, die ervoor moet zorgen dat reclame op een verantwoorde manier gemaakt wordt. Van der Laan is wel voorstander van 'reclame-educatie'. ,,In plaats van het weerloos uitleveren van kinderen aan de reclame, is het zinniger ze er weerbaar voor te maken.''

Toch maakt de staatssecretaris het publieke kindernet Zappelin TV op Nederland 3 reclamevrij. ,,Veel ouders willen de vrijheid hebben om hun kinderen naar programma's te laten kijken zonder reclame tussendoor.'', aldus Van der Laan donderdag.