Het beeld

Stel nu eens dat er helemaal geen Nederlandse publieke televisiezenders meer zouden zijn. Voor de cohesie in samenleving en cultuur misschien een ramp, maar zouden we dan alleen maar naar de nationale commerciële zenders kijken? Of vormen de mensen die nog meerdere vreemde talen op school hebben geleerd dan een elite die overleeft op een strikt dieet van BBC, Canvas, ZDF, ARD, Arte en TV5? Het lijkt me geen straf.

Je komt dan mogelijk meer te weten over de achtergronden van Nobelprijswinnaar Harold Pinter dan uit plichtmatige items in het NOS Journaal en Nova. Het komende proces tegen Saddam Hussein wordt in Netwerk (EO) benaderd aan de hand van een incident uit 1982, maar Newsnight (BBC2) stelt, net als eerder Arte in een thema-avond, de juiste juridische, volkenrechtelijke en politiek-strategische vragen. Wat zouden de gevolgen zijn van een doodvonnis en een executie voor de soennitische minderheid in Irak? Hoort Saddam niet eigenlijk voor het Internationale Gerechtshof in Den Haag te verschijnen? Wat is belangrijker: een eerlijk proces voor een schurk of het verhinderen van mogelijke propaganda tijdens zijn verdediging?

Een zender die er ook altijd bij inschiet, is Discovery Channel, al ken ik mensen die alleen nog maar naar National Geographic en Discovery kijken. Persoonlijk houd ik niet zo van de didactische toon, de snelle montage en de driedimensionale animatiefilmpjes waarmee Discovery ons de wereld uitlegt. Maar de aflevering Beijing Makeover in de serie China's Man Made Marvels, was het zinnigste wat ik gisteren zag.

Peking gaat voor de Olympische Spelen van 2008 totaal op de schop. In een documentaire van ZDF dook zelfs Albert Speer jr. als stedenbouwkundig adviseur op. Die geraffineerde animaties van Discovery bereiden ons voor op een metropool vol wereldwonderen.

De Zwitserse architecten Jacques Herzog en Pierre de Meuron bouwen op de keizerlijke as – van het Plein van de Hemelse Vrede en de Verboden Stad – een olympisch stadion van gebogen staal in de vorm van een vogelnest. Pal daarnaast moet de milieuvriendelijke waterkubus van de Australiër Tristram Carfrae verrijzen, een zwemhal van 185 bij 185 meter, met een aanzien van zeepbellen. Dan hebben we het nog niet eens over de Z-vormige wolkenkrabber en `het termietennest', beide voor de Chinese tv (CCTV) gebouwd door Ole Scheeren en Rem Koolhaas.

De Chinese overheid besloot in 2004 te bezuinigen op sommige prestigieuze bouwprojecten. De Wukesong-basketbalhal van de Zwitserse Burckhardt+Partner, die door een buitenkant van louter LED-panelen de grootste televisie ter wereld moest worden, komt er misschien helemaal niet meer.

Wel zo goed als klaar is de nationale opera, `het ei' dat op water lijkt te drijven van de Fransman Paul Andreu. Er bestond enige zorg over de deugdelijkheid van de enorme koepelconstructie, maar gelukkig kon luchthavenspecialist Andreu aantonen dat de instorting van zijn terminal van Parijs-Roissy in mei 2004 niet de schuld van de architect was. Dan moet het dus aan de constructeurs of aannemers gelegen hebben: geen goed nieuws voor wie beseft hoe snel en slordig Chinezen plegen te bouwen.