`Engagement wezenlijk'

De Nederlandse theater wereld reageert met instemming op de Nobelprijs voor de Britse toneelschrijver Harold Pinter.

Wim de Bie, die in 1976 samen met Kees van Kooten een tv-versie van De dienstlift speelde, op zijn weblog: ,,Wie met zulke eenvoudige taal zo'n grote spanning kan creëren, verdient de Nobelprijs voor literatuur van ganser harte.'

Acteur Wigbolt Kruijver die met zijn groep Het Volk De thuiskomst speelde: ,,Pinter is veel meer dan alleen toneelschrijver; zijn politiek engagement is van wezenlijke betekenis. Op briljante wijze heeft hij het dagelijks gekissebis tussen mensen verwoord. In de jaren zestig was Pinter choquerend en liepen mensen weg in de pauze. Wij maakten een nieuwe vertaling en brachten Pinter minder zwartgallig en somber. Wij toonden ook de humor.''

Carel Alphenaar, voormalig dramaturg van Centrum en Pinter-vertaler: ,,Dit is een hele leuke keuze. Pinter is de grootste levende toneelschrijver, geen schrijver die zoveel existentiële nagalm heeft als hij. Begin jaren zestig pasten zijn stukken precies bij de tijdgeest: de Koude Oorlog, de angst en dreiging.''

Janine Brogt, voormalig dramaturg van Toneelgroep Amsterdam en Pinter-vertaler: ,,Terecht kijkt de Nobelprijsjury niet alleen naar literaire prestaties, maar ook naar politiek stellingname. Een kunstenaar moet zijn politieke verantwoordelijkheid nemen. Pinter heeft dat altijd gedaan.''

Acteur Lou Landre, die als afscheidsvoorstelling vorig jaar Pinters Niemandsland speelde: ,,Je merkt aan alles dat hij zelf acteur is, dat hij acteurs begrijpt. Hij heeft me geleerd dat je van moment tot moment moet spelen. Pinter legt weinig uit, dus het eigen maken van een Pinter-rol gaat langzaam, langzaam. Alsof je een ui schilt en langzaam doordringt tot die wonderlijke vrucht. Pinters beruchte raadselachtigheid kun je overigens niet spelen. De acteur moet wel precies weten wat een personage bezielt.''

Regisseur Mette Bouhuijs die veel Pinters regisseerde: ,,Goed dat toneel als literatuur wordt beschouwd. Pinter is befaamd om stiltes en pauzes, maar hij heeft nooit willen vertellen hoe je die moet spelen.''