Een lieflijk reptiel

`Gemengde techniek' staat er bij zeven van de acht doeken die kunstenaar Serge Game (Tilburg, 1970) exposeert in de MKgalerie in Rotterdam, en hoewel dat een veel voorkomende aanduiding is, verdient ze bij Game extra aandacht. Zijn werken ontstaan uit en draaien om techniek; de experimenten die hij uithaalt met olieverf, acrylverf, lak, hars en dik garen zijn bij hem geen middel, maar doel.

Dat klinkt nogal academisch, maar bij Game levert het een waar kijkfeest op. Eerst is er een tafereel. Een houten hut in een sneeuwlandschap wordt aangevallen door vliegende rode toverballen en wandelende roze koekjes (Whose discotheque is this, 2005). Twee rode fauteuils glibberen omhoog over een pad met aan weerszijden bruine, gepunte bergen (Le Château, 2005). Een ielig kerstboompje raakt besmeurd met vijf agressieve, rode varianten van de kerstbal (Kerst is liefde, 2002). Of alleen maar: kwalachtige groene vlekken staan druipend voor een roze met blauwe achtergrond (Masters of Reality, 2005).

Doe je een stap dichterbij, dan blijken zich ín die sneeuw, dat glibberpad, die kerstballen en die kwalachtigen nog een tweede, derde, vierde kunstwerk schuil te houden. Het staren naar de vlekjes, strepen, krassen en andere minieme details die ontstaan door Games ongebreidelde gebruik van zoveel technieken door elkaar is een zinnelijk genot, alsof je snorkelt en onder water de prachtigste planten en schelpen passeert.

Nog spannender wordt het als Game zijn materialen strenger rangschikt tot één herkenbaar beeld. Op Shade for the Masses (2005) dwingt hij zichzelf tot een beperkt palet van schutkleuren voor het afbeelden van een soort militaire parasol, die een schaduw van in rechte strepen geborduurd dik garen op de vloer werpt. Vergeleken met de rest is dit een bijna saai beeld – maar een close-up van de parasol, met zijn schubben en kreukels, maakt het werk toch intrigerend.

Ne t'inquiète pas, ma petite (2005), het beste doek op de tentoonstelling, is een groot portret van een meisjesgezicht, maar dan à la Serge Game. De contouren van haar hoofd zijn in dikke, was-achtige lijnen op het doek aangebracht. Haar wenkbrauwen, wimpers en lippen zijn weer recht geborduurde streepjes, en haar groene huid, haar blauwe hoofdkapje en de rode achterwand zijn weer net zo'n spannende, vanzelfsprekende chaos van vormen en kleuren als elders. Het meisje lijkt op een lieflijk reptiel.

Serge Game, `Shade for the Masses', t/m 6/11 in: MK galerie, Witte de Withstraat 53, Rotterdam. Open woe-zo 13-18u. Inl. 010-2130991 of www.mkgalerie.nl.