Drogist en filosofie

Zaterdag 8 oktober las ik in uw krant een prachtige analyse van Bas Heijne `De burger als potentaat (2)': `...je ziet het steeds weer: de elite buigt diep voor mensen die zeggen dat ze namens het volk spreken terwijl het volk niets van die zelfbenoemde profeten moet hebben'

Een dag eerder stond de bespreking `Denkers tussen de drop. Na Bach en Couperus liggen nu de filosofen bij de drogist' in de bijlage Boeken. Sjoerd de Jong gaat daarin voorbij aan de marketingtrucs die de zelfbenoemde volkszaak als `Het Kruidvat' gebruikt. Hij sluit zijn recensie af met de vraag `Is deze doos een aanwinst?' en hij antwoordt: `Ja, omdat filosofen nu eens voor een breed publiek zelf uitvoerig aan het woord komen...' Hij laat echter na zich af te vragen of de `gerenommeerde' uitgeverij Boom deze boeken niet beter (voor dezelfde prijs en in een grotere oplage) had kunnen produceren voor alle zaken in Nederland die boeken verkopen. Dat zijn er namelijk heel wat meer (en meestal heel wat minder armzalig) dan die Kruidvatfilialen.