Bedrijven raken in de ban van hardloper

Het bedrijfsleven begint de hardloopsport te omarmen. Hardlopen is populair, heeft een positieve uitstraling en de gemiddelde loper heeft nog wat te besteden ook.

Doodlopers waren het vroeger, nu zijn het aantrekkelijke consumenten. Maar liefst 20.000 hardlopers gaan zondag van start in Amsterdam, bij de marathon en de andere afstanden. Hardlopen is in, dus is het bereiken van een recordaantal deelnemers bijna vanzelfsprekend.

Het zijn er niet alleen veel, maar al die trimmers trekken ook steeds meer de aandacht van het bedrijfsleven. De tijd dat een loper na het beëindigen van zijn race alleen een foldertje voor een volgende loop in handen kreeg, is voorbij. Sportdranken, banken, schoenenproducenten en veel andere bedrijven verdringen zich om de aandacht van de loper.

Natuurlijk is die loper populair, zegt Henk Stevens van de Nijmeegse Zevenheuvelenloop. ,,Een paar jaar geleden hebben wij een onderzoek gehouden onder onze lopers en maar liefst driekwart had een HBO-opleiding of hoger. Dat komt doordat lopen zo efficiënt is: na een uur heb je veel gedaan en voor dezelfde inspanning heb je twee uur fietsen nodig. Die hoger opgeleide mensen zitten allemaal krap in de tijd.''

Gezien de opleiding zal de loper gemiddeld genomen wat te besteden hebben. En dus zijn inschrijfgelden zelden een probleem. Wie zich via de voorinschrijving voor de marathon van Amsterdam inschrijft (45,50 euro inclusief chip voor de tijdmeting) `krijgt' er automatisch een running shirt bij. Een afspraak die met sponsor Mizuno is gemaakt. ,,Natuurlijk kost dat wat want het zijn echte running shirts, maar daar krijgen we nooit negatieve reacties op. Het is voor veel mensen juist een aandenken'', zegt organisator Kees Pronk van de Amsterdamse marathon. ,,En van de 20.000 komen er bijna 6.000 lopers uit het buitenland. Die vinden het schitterend.''

Het bedrijfsleven is in de ban van het lopen. Niet alleen door deelname via bedrijventeams (in Nijmegen 1.300 lopers van ING), ook moeten zij geregeld met concurrenten de strijd aangaan voor de sponsoring. Bij de grootste evenementen verstrekken sportdrankproducenten als AA (Dam tot Damloop, 30.000 mensen), Gatorade (Marathon van Amsterdam) en Extran (Marathon van Rotterdam, 16.000) hun producten kostenloos. ,,En daarnaast betalen zij nog een sponsorbedrag'', bevestigt Pronk over Gatorade.

Niet alleen de sportdranken concurreren. Bank en verzekeraar ING sponsort wereldwijd veel aansprekende marathons, maar moet Rotterdam aan concurrent Fortis laten. De dagbladen Het Parool, De Telegraaf en de Volkskrant zijn elk actief bij evenementen. En ook bij de schoenen vindt een wedloop plaats. Mizuno `heeft' Amsterdam, Nike de Dam tot Damloop en Adidas Rotterdam. Die sponsoring gaf Adidas de kans om in april in het finishvak op de Coolsingel marktonderzoek (schoenen tellen om de marktaandelen in kaart te brengen) te doen. Nike moest toen genoegen nemen met een plaatsje langs het parcours, wat het tellen natuurlijk lastiger maakt. In Amsterdam telt de sponsor zondag niet. ,,Wij hebben nog nooit een telling gehouden en zullen het zondag ook niet doen'', zegt Monique Engel van het relatief kleine Mizuno.

Behalve een grotere naamsbekendheid willen sponsors ook graag een blik werpen op de adressen en mailadressen van alle deelnemers. ,,We verkopen die bestanden niet, maar het maakt wel vaak deel uit van de sponsorovereenkomst'', bevestigt Pronk van de Amsterdamse marathon. Wie bijvoorbeeld in april in Rotterdam liep, kon twee maanden later nog een telefoontje verwachten van het hardloopblad Runner's World. Gefeliciteerd met uw tijd en wilt u een abonnement? ,,Wij zijn erg voorzichtig met zo'n adressenbestand'', zegt Stevens van de Nijmeegse Zevenheuvelenloop. ,,Een telefoontje van bijvoorbeeld Runner's World begrijpt de loper wel, maar zelf wil ik ook niet voortdurend lastig gevallen worden.''

De populariteit bij het bedrijfsleven heeft niet alleen met de draagkracht van de gemiddelde loper te maken. Zowel de deelnemers als de toeschouwers gedragen zich tot nu toe voorbeeldig. Zondag werd de marathon van Eindhoven op televisie uitgezonden: in een smalle winkelstraat had de organisatie twee strepen op de weg getrokken, waar het publiek voor het oog van de camera keurig achter bleef. ,,Ik wil niet zeggen dat sponsoring altijd erg makkelijk gaat in het huidige economische klimaat, maar je ziet wel een verschuiving: bedrijven willen graag geassocieerd worden met een sport zonder vandalisme'', zegt Stevens.

Maar de loopsport is niet alleen aantrekkelijk vanwege het ontbreken van uitwassen, zegt Ronald Jansen van marktonderzoeker De Vos & Jansen, een van de 25 sponsors en partners van de Amsterdamse marathon. ,,Het is natuurlijk ook interessant dat je als bedrijf zelf mee kan doen. Samen trainen is goed voor de teambuilding en die beweging past ook weer in het preventieve beleid tegen ziekteverzuim.''