Luchthaven wint rechtszaak

Rotterdam Airport hoeft de boete van een half miljoen euro, die de luchthaven vorige maand door de staat werd opgelegd vanwege het overschrijden van de geluidsnormen, niet te betalen. Dat heeft de rechtbank in Rotterdam vandaag bepaald.

De rechtszaak was door Rotterdam Airport aangespannen tegen staatssecretaris Schultz van Haegen (Verkeer en Waterstaat, VVD). Aanleiding was de boete van een half miljoen euro waartoe de staatssecretaris vorige maand besloot na overtreding door de luchthaven van de wettelijk toegestane geluidsnormen.

Rotterdam Airport verweerde zich met het argument dat de geluidsoverlast het gevolg is van de overheidsvluchten die de luchthaven moet verwerken, bijvoorbeeld die van het regeringstoestel. Sinds de sluiting van marinebasis Valkenburg bij Den Haag en Leiden, deze zomer, wordt Rotterdam tientallen keer per maand gebruikt als vertrek- en landingsplaats voor overheidsvertegenwoordigers. Aangezien dat vooral 's nachts gebeurt, wanneer de geluidsnormen extra streng zijn, is het praktisch onmogelijk om aan de normen te voldoen, zo redeneert de luchthaven. De rechtbank volgde deze zienswijze.

De uitspraak heeft tot gevolg dat Rotterdam Airport weer toegankelijk wordt voor een gedeelte van het overheidsverkeer. Uit protest tegen de dwangsom sloot het voormalige vliegveld Zestienhoven, dat jaarlijks ruim twintigduizend vliegbewegingen registreert, vorige maand haar start- en landingsbanen voor overheidsvluchten. Luchthaven Schiphol is het enig beschikbare alternatief voor Rotterdam, dat vanwege zijn ligging dichtbij Den Haag aantrekkelijk is voor diplomaten en politici.

Een woordvoerder van Rotterdam Airport zegt dat de luchthaven opgetogen is over de uitspraak van de rechtbank. ,,De overheid kan niet eerst besluiten Rotterdam als uitvalsbasis te gebruiken, en vervolgens boetes uitdelen wanneer door haar eigen aanwezigheid geluidsoverlast ontstaat'', zegt zij.

Rotterdam Airport bekijkt momenteel samen met staatssecretaris Schultz van Haegen hoe overtreding van de geluidsnormen in de toekomst kan worden voorkomen.

Omdat de luchthaven voor volgend jaar ,,soortgelijke problemen'' voorziet, gaat Zestienhoven ,,binnen enkele dagen'' bij Schultz van Haegen pleiten voor een ,,gedoogbeleid'' ten aanzien van de geluidsnormen.