Het betere surf-alternatief

Firefox viert over twee weken z'n eerste verjaardag. De gratis internetbrowser heeft snel aan populariteit gewonnen, ten koste van Microsoft's Internet Explorer. Veeleisende internetters bepalen immers graag zelf met welk gereedschap ze surfen. Maar betalen voor een ondersteunde actie: ho maar.

Weinig mensen vragen zich af op welk icoontje ze klikken om internet op te gaan. De meeste internetters gebruiken daarvoor de gekrulde blauwe `E' van Internet Explorer, de browser die standaard geïnstalleerd zit in Windows.

Tot voor kort tenminste. Want sinds in november 2004 de eerste officiële versie van Firefox werd gelanceerd, gebruikt al meer dan 14 procent van de Europese internetters Firefox. Zo blijkt uit cijfers van het Franse onderzoeksbureau xitimonitor.com, dat in september 25,5 miljoen internetbezoeken analyseerde.

Deze groei is opmerkelijk: de meeste computerexperts hadden gedacht dat het aandeel Explorer-gebruikers boven de negentig procent zou blijven. Microsoft had immers de strijd gewonnen van Netscape, dat tot in de jaren negentig de meest gebruikte browser was (zie kader: Tweede Browseroorlog).

Wordt internet er met een andere browser dan zo veel beter op? Natuurlijk, zeggen de Firefox-fans, want Firefox is een programma dat je naar je eigen wensen kunt inrichten. Maar ook een beginnende gebruiker kan profiteren van het feit dat Firefox verschillende internetpagina's in één vensters kan openen (tabbed browsing). Of een stuk sneller naar woorden zoekt in een willekeurige webpagina. Ook aardig: het is makkelijk om naast het onontkoombare Google-zoekvenster rechtstreeks te spitten in andere zoekmachines, of in Wikipedia, de gratis online encyclopedie. Daarnaast is Firefox uitbreidbaar met allerlei extra's ('extensies' ) om eenvoudiger te downloaden, meer informatie op te vragen en te ordenen en RSS-nieuwsstromen te bekijken .

,,Ik ben vorig jaar op Firefox overgestapt omdat ik alle popups en ongewenste spyware beu was'', zegt Ronald-Jan de Bruin. ,,Met Internet Explorer had ik daar constant last van.'' De Bruin, een 18-jarige scholier, is warm pleitbezorger van Firefox. Hij begon in februari een inzamelactie om een paginagrote Firefox-advertentie in De Telegraaf te plaatsen. Op die manier zouden meer surfers kunnen kennismaken met het alternatief voor Microsofts Explorer.

De Nederlandse krantenadvertentie moest een kopie worden van soortgelijke acties in de Verenigde Staten en Duitsland, waar Firefox-fanaten paginagrote advertenties bij elkaar spaarden voor de New York Times en de Frankfurter Allgemeine. Dat was de bedoeling, althans. Van de benodigde 35.000 euro ,,en dat was al met 18.000 euro korting'' heeft Ronald-Jan nu op de kop af 8.475 euro en 63 cent ingezameld.

Deze week besloot De Bruin de handdoek in de ring te werpen. ,,Die krantenadvertentie komt er niet meer. In plaats daarvan krijgen we van de Ilse Mediagroep een gratis online campagne op Startpagina.nl, da's ook mooi.''

Wat Ronald-Jan met het geld van de Firefox-donateurs gaat doen, weet hij nog niet. ,,We zoeken nu naar een meer kleinschalige actie. Als we iets geschikts gevonden hebben, kunnen de donateurs besluiten of ze daaraan mee willen doen of alsnog hun geld terugkrijgen.'' Het verzamelde bedrag staat tot die tijd veilig op een goed gecontroleerde bankrekening, benadrukt de scholier.

Al willen ze niet betalen voor een advertentie, in Nederland gebruikt inmiddels wel bijna twaalf procent van de internetters Firefox. Bij technische georiënteerde websites, zoals Tweakers.net, is dat percentage beduidend hoger tot meer dan 40 procent Firefox. Op nrc.nl zijn de Firefox-surfers nog sterk in de minderheid: hooguit zo'n 5 procent.

Er is nog een hoop stichtelijk werk te verrichten, erkent Ronald-Jan de Bruin. ,,Veel mensen kunnen prima uit de voeten met Internet Explorer, totdat ze een keer met een betere oplossing kennis maken. Firefox is namelijk wel geavanceerd, maar niet ingewikkeld.''

steunfirefox.nl

mozbrowser.nl