Even snel met Donny een goed doel steunen

Vanaf medio oktober zijn doneerkaartjes – Donny's – te koop. De klant kan snel en anoniem een schenking doen. De donatie als impulsaankoop.

Waarom zijn goede doelen eigenlijk geen producten die gewoon in de winkel liggen? Dat vroeg Bjørn van Raaij zich een paar jaar geleden af. Van Raaij studeerde in Delft civiele techniek. Hij besloot het idee onder de naam Donnycards met drie andere pas afgestudeerden uit te werken. Ze bedachten de Donny, een kaartje met een streepjescode waarmee direct een anonieme donatie gedaan kan worden aan een goed doel. Een jaar geleden ontvingen ze hiervoor de Herman Wijffels aanmoedigingsprijs. Vanaf medio oktober liggen de Donny's bij Haan Tankstations.

Het absolute bedrag dat Nederlanders schenken aan goede doelen neemt niet af, maar de donatie als onderdeel van het inkomen daalt wel. Het probleem is, ontdekten de vier, dat mensen niet direct vast willen zitten aan een organisatie als ze een donatie doen. En vooral niet aan de bladen, folders en acceptgiro's die oproepen om nog een keer een donatie te doen. Bram van Driel, een van de vier partners: ,,Het zijn vooral de jongeren die geen vaste band willen met het goede doel, net als ikzelf. Ik wil best wel doneren, maar dan wel anoniem en snel. En dat kan met een Donny.''

Tot nu toe hebben het Nederlandse Rode Kruis, Amnesty International, het Wereld Natuurfonds, SOS Kinderdorpen en Novib toegezegd mee te doen. De Donny's kosten 2 euro per stuk, waarvan in ieder geval 75 procent naar het goede doel gaat. Het geld komt via de rekening van de stichting van Donnycards bij het goede doel terecht. Op de kassabon staat de schenking vermeld en op de achterkant van de doneerkaart staat het project dat je steunt. Dat kunnen de bossen in Borneo zijn of de vrouwenrechten in Irak. Op de website van Donny is te zien hoeveel er naar `jouw' project is gegaan.

Mandy Gerardu, fondswerver bij het Rode Kruis, noemt de Donny ,,een laagdrempelige manier van doneren''. Hij hoopt dat de donatie een impulsaankoop wordt. Het Rode Kruis heeft tot nu toe, net als de andere goede doelen, een kleine bijdrage van zo'n 2.500 euro gedaan aan Donnycards. ,,Onze traditionele methodes zoals de collectebus en straatwerving werken ook nog goed, maar we merken dat de werving van nieuwe donateurs via brieven en acceptgiro's minder gaat. We staan open voor nieuwe methodes, maar uiteindelijk kijken we bij deze Donny's wel naar de harde cijfers.''

Ook voor het Wereld Natuurfonds en Amnesty International tellen de resultaten. Pascal de Smit, hoofd fondsen- en ledenwerving bij Amnesty: ,,We zijn met meer nieuwe ideeën bezig, zoals Call4Care, een nieuwe aanbieder van mobiele telefonie die 15 procent van de gebruikskosten beschikbaar stelt aan een goed doel naar keuze. Ook deze Donny's moeten de potentie hebben om voor ons structureel een nieuwe bron van inkomsten te worden. We verwachten met de Donny's minimaal 10.000 euro per jaar op te halen.'' Vooralsnog liggen de doneerkaartjes vanaf 17 oktober alleen bij dertig benzinestations van Haan. Het product is rendabel bij 200 winkels. Van Driel: ,,We willen natuurlijk dat ze ook in de supermarkt komen te liggen.''

www.hetnieuwedoneren.nl