Eerste trein over HSL rijdt pas in 2008

De hogesnelheidstrein van Amsterdam naar Brussel zal niet in het voorjaar van 2007 gaan rijden, maar op zijn vroegst begin 2008. Dat schrijft minister Peijs (Verkeer, CDA) vandaag aan de Tweede Kamer.

De minister bevestigt hiermee waar diverse betrokken partijen bij het miljardenproject al enkele maanden voor vrezen. Tot nu toe bleef het echter bij speculaties. De minister baseert haar conclusie op mededelingen van de vervoerders NS en High Speed Alliance (HSA waarin NS en KLM deelnemen - red.), die de nieuwe lijn gaan gebruiken. Deze maatschappijen hebben Peijs meegedeeld toch niet op tijd klaar te zijn met het inbouwen in de locomotieven van een nieuw Europees veiligheidsysteem (ERTMS). Zij verweten het ministerie eerder al de informatie over dit systeem niet op tijd te hebben geleverd. Volgens ingewijden houdt de minister het erop dat de vertraging ,,van minimaal tien maanden'' vooral is ontstaan door het te laat bestellen van het materieel.

President-directeur Veenman van de Nederlandse Spoorwegen noemde het begin september van dit jaar ,,nog een hele klus'' om de hogesnelheidslijn volgend voorjaar in gebruik te nemen. Hij wilde een half jaar uitstel niet uitsluiten. Toch hoopte hij de eerste treinen zoals gepland in april over de lijn te zien rijden. ,,Ik ga ervan uit dat het kan'', aldus Veenman. Een week eerder had Peijs nog hoopvol aan de Tweede Kamer gemeld: ,,Ik ben nu met NS en HSA bezig om de feiten te harden en te analyseren in hoeverre er sprake is van een probleem. Beide partijen hebben expliciet naar elkaar uitgesproken dat er alles aan wordt gedaan om het commerciële vervoer vanaf april 2007 mogelijk te maken.'' Die kans lijkt definitief verkeken met de nieuwste brief van Peijs.

De brief van Peijs betreft het materieel dat wordt ingezet op het traject Amsterdam-Brussel. Eerder al deden zich soortgelijke problemen voor bij het materieel dat zal worden ingezet tussen Brussel en Parijs. Nadat Peijs hierover had gesproken met haar Franse collega bleken er wel nieuwe treinen beschikbaar te komen vanaf het najaar 2007. Ze heeft ook nu de vervoerders gevraagd om nog eens goed te onderzoeken of ,,er andere treinen beschikbaar kunnen worden gemaakt''. Ze verwacht binnen twee weken antwoord.

De minister stelt zich ten opzichte van HSA hard op, zo blijkt uit de brief. Ze zal HSA aan het contract houden dat het verantwoordelijk stelt ,,voor het tijdig klaar hebben van treinen''. Daarom zal ze vanaf 1 april 2007 een vergoeding in rekening brengen, ook al rijdt er geen trein over de rails.