Uchida begint aan haar Carte Blanche

Japan en Wenen bepaalden de jeugd van de diplomatendochter Mitsuko Uchida, die al jaren in Londen woont. Daar heeft ze een eenvoudig huis en een studio met vooral Steinways (`die bieden de meeste mogelijkheden'), want meer heeft Uchida niet nodig. Met Mozart werd ze beroemd, maar ze speelt ook graag Schönberg, wiens Pierrot Lunaire in maart wordt vertolkt door Barbara Sukowa.

Dergelijke zaken kwamen aan bod tijdens de lezing waarmee Uchida haar Carte Blanche-serie in het Amsterdamse Concertgebouw opende. Met Vier Impromptus van Schubert introduceerde Uchida zichzelf op imposante wijze aan de vleugel. Haar Schubert klonk poëtisch en monumentaal, met een fraaie balans tussen boven- en onderstemmen, en een zijdezacht toucher. Minder geëxalteerd dan voorheen, concentreerde Uchida zich op een doordachte timing en spanningsopbouw. Alleen tijdens climaxen sloeg ze soms op hol, ten koste van de muzikale betovering.

Het Hagen Kwartet maakte een verpletterende indruk met een bijna volmaakte vertolking van Beethovens Strijkkwartet op. 130 in de originele vorm, met de uiterst gecompliceerde Grosse Fuge als finale. Als een orkaan in een kristallen bol, zo klonk het geciviliseerde tumult waarin het Hagen Kwartet Beethovens grimmige partituur vertaalde. De onthechte abstractie van deze muziek, werd door het Hagen Kwartet transparant en met gepaste distantie omgezet in een aangrijpende betoog van vlees en bloed.

Wat minder overtuigend klonk daarna het typisch Weense Hagen Kwartet in het Pianokwintet in f, op. 34 van Brahms, waarbij Uchida zich opwierp als geoliede muzikale dynamo. Maar het Hagen Kwartet miste iets van die broeierige sonoriteit en dat Hongaarse temperament, om optimaal recht te kunnen doen aan dit meesterwerk van Brahms.

Concert: Carte Blanche voor Mitsuko Uchida (piano), m.m.v. Hagen Kwartet. Gehoord: 9/10 Concertgebouw Amsterdam. Volgende concerten: 25/10, 9/12, 6/2, 15/2, 7/3. Masterclass 11/2. Jeugdconcert 8/2.