Scoren met beperkt-budget-drama

KRO en NCRV hebben samen een advocatenserie gemaakt die moet scoren: drama op bestelling.

De netmanager van Nederland 1 wist precies wat zijn zender nog dringend nodig had: een langlopende dramaserie – liefst 26 afleveringen – die voor ,,een beperkt budget'' kon worden gemaakt. Zo'n serie zou, meende hij, zelfs een marktaandeel van 15 tot 18 procent moeten kunnen halen. Met andere woorden: van iedereen die op het moment van de uitzending naar de televisie kijkt, zou 15 tot 18 procent voor Nederland 1 moeten kiezen. Dat is even veel als het kijkcijfersucces Spoorloos – en hoog gegrepen voor een zender, die dit najaar nog niet veel verder is gekomen dan gemiddeld 12 procent van de totale kijkersmarkt.

Keyzer & De Boer, de nieuwe advocatenserie van KRO en NCRV die vanaf vanavond wekelijks te zien is, heeft zodoende heel wat waar te maken. Geen wonder dat er wekenlang op stations en langs snelwegen affiches hangen met een groepsfoto van de zes hoofdrolspelers. De druk om te scoren is groot.

Dat beide omroepen voor het eerst op dramagebied samenwerken, heeft vooral een praktische reden. De tijden van Oud geld, dat 7 à 8 ton per aflevering kostte, zijn voorbij. Door de bezuinigingen van de laatste jaren heeft geen enkele omroep tegenwoordig zo veel geld beschikbaar. Een ongesubsidieerde serie die op een groot publiek mikt, moet nu worden gemaakt voor minder dan de helft. En zelfs nadat KRO en NCRV hadden besloten tot een coproductie, moest men toch nog vier afleveringen schrappen. Het zijn er nu 22.

Een ander novum voor de publieke omroep was de pitch: de competitie die onder particuliere productiebedrijven werd uitgeschreven om met voorstellen voor een serie-ontwerp te komen. De plaats van handeling was door de dramaredacteuren van KRO en NCRV vooraf vastgesteld. Na de hausse in ziekenhuisseries van de laatste jaren werd het weer eens tijd, vond men, voor een advocatenkantoor. Wie de menselijke dilemma's als zijn werkterrein ziet – zoals de omroepen op Nederland 1 – belandt immers vrij automatisch op dat soort lokaties. Kwesties van leven of dood en schuld of onschuld doen zich immers bij uitstek voor in ziekenhuizen en rechtszalen. En de laatste advocatenserie op Nederland 1, het bekroonde Pleidooi, dateert alweer van ruim tien jaar geleden.

De wedstrijd in drama op bestelling werd uiteindelijk gewonnen door NL Film, de vooral van Costa bekende productiemaatschappij van Johan Nijenhuis en Alain de Levita, die eerder voor de NCRV de ziekenhuisserie Hartslag maakte en dit seizoen voor Talpa de series Lieve lust en Samen fabriceert. NL Film is gespecialiseerd in een fabrieksmatige werkwijze, waarin de vele close-ups verhullen dat de aankleding van de lokaties beperkt is, en waarin de verhaallijnen eenvoudig worden gehouden. Volgens een strak schema werden de afleveringen geschreven door zes verschillende scenaristen en geregisseerd door drie verschillende regisseurs.

De vaste acteursbemanning bestaat uit Bram van der Vlugt, Porgy Franssen, Henriëtte Tol, Daan Schuurmans, Roos Ouwehand en de als presentatrice bekende Daphne Bunskoek. Juridisch advies kregen de makers van het advocatenkantoor Seegers, Meijering, Fiq en Van Kleef, dat – net als het fictieve Keyzer & De Boer – is gevestigd in Amsterdam-Zuid.

In elke aflevering spelen twee zaken door elkaar heen, die elk binnen vijftig minuten worden afgerond. Dat was een extra voorwaarde: men wilde dat er ook bij de vijfde of de zesde aflevering nog nieuwe kijkers bij zouden kunnen komen – en dat is bij een serie met doorlopende verhaallijnen veel lastiger. Ook bij die overweging speelt de strijd om de marktaandelen een rol van belang.

Keyzer & De Boer, Advocaten. Eerste deel van 22-delige dramaserie van de KRO en NCRV. Ned. 1, 22.00-22.55u.