Rossini bruist in de Opera-Matinee

Sprankelend, tintelend en spetterend, precies zoals Rossini moet zijn, klonk zijn komische opera Le comte Ory zaterdag in de Matinee als feestelijke opening van de operaserie.

De humor kwam niet alleen voort uit Rossini's met verve concertant gezongen effectvolle muziek. De zangers in de hoofdrollen realiseerden ook een vrijwel compleet geacteerde uitbeelding van de vaak hilarische handeling, waarvoor op het podium nog ruimte was achter de rug van dirigent Kenneth Montgomery.

Dat Le comte Ory bruiste met spirituele lichtzinnigheid, was geen wonder. De opera uit 1828 recycelt veel van Rossini's Il viaggio a Reims, een opera die in 1825 werd uitgevoerd bij de kroning van koning Karel X. De champagnestad Reims, waar Clovis I in 498 werd gedoopt, was traditioneel de plaats waar de Frans koningen werden gekroond. Later deze maand is Il viaggio a Reims te zien in Brussel.

Le comte Ory is komische opera in de Rossini-traditie van Il barbiere di Siviglia. Maar het gaat het hier niet om de pogingen van de tenor tot verovering van de mezzo – Rossini's favoriete stemsoort – maar van de sopraan, gravin Adèle. In de eerste acte vermomt graaf Ory zich als kluizenaar en krijgt concurrentie van zijn eigen page. In de tweede acte doet Ory zich voor als vrouwelijke pelgrim, wat samen met de travestierol van de page leidt tot een nauwelijks meer uit te leggen quasi-lesbische macho-scène in het donker.

De Amerikaanse tenor Gregory Kunde is een zeer ervaren Rossini-specialist en hij speelde en zong zijn titelrol met een voor een concertante uitvoering ongekende detaillering in mimiek, gebaar en houding: een onweerstaanbare charmeur par excellence, wiens wat helle topnoten onmiddellijk zijn vergeven.

Als Ory beheerste Kunde lange tijd het podium, tot de Franse sopraan Annick Massis zich mocht laten horen als Adèle. Ze maakte enorme furore met haar spectaculaire zingen – met een perfecte techniek die soms afkomstig leek uit de tragische waanzinscène uit Donizetti's Lucia di Lammermoor. En Massis bleek een actrice met een verfijnd gevoel voor het laconiek en geamuseerd pareren van de avances van Ory.

Het Matineefeest was, zoals zo vaak, compleet. De Radio Kamer Filharmonie speelde contrastrijk, licht en flitsend. Het Groot Omroepkoor klonk voortreffelijk. De hele cast was uitstekend met Victoria Simmonds, Judith van Wanroy, Carole Wilson, Riccardo Novaro, Felipe Morace en ook nog in een kleine rol de Nederlandse tenor Amand Hekkers.

Concert: Le comte Ory van G. Rossini door Radio Kamer Filharmonie, Groot Omroepkoor en solisten o.l.v. Kenneth Montgomery. Gehoord: 8/10 Concertgebouw Amsterdam. Radio 4: 11/4 20 uur.