`Ik heb genoeg van mijn half-goddelijke status'

Het toonaangevende Nederlandse hiphoplabel Top Notch vierde dit weekend het tienjarig jubileum met een afgeladen feest in de Amsterdamse Melkweg. Oprichter Kees de Koning: ,,Ik word soms zo moe van alle kritiek.''

,,Kom nou allemaal kanker naar voren!'' Rapper Vieze Fur van De Jeugd Van Tegenwoordig, bekend van de nummer 1-hit Watskeburt!?, doet zaterdag zijn uiterste best de kleine zaal van de Amsterdamse Melkweg net zo in extase te brengen als zijn labelgenoten Opgezwolle dat een half uur eerder deden in de grote zaal. Dat is niet zo gemakkelijk. De bezoekers die op het uitverkochte 10-jarig jubileumfeest van hiphoplabel Top Notch zijn afgekomen, lijken overwegend meer te hebben met de zware beats en spitsvondige raps van Opgezwolle, dan met het bij de massa veel populairdere repertoire van de rappende geinponems uit Amsterdam-Noord.

De meest uiteenlopende acts die op het label een album uitbrachten, traden op. En de grote zaal was tijdens bij Opgezwolle, Raymzter en oudgediende Extince zo afgeladen vol, dat er tot de garderobe in de hal werd gesprongen en meegerapt. De rappers uit Zwolle gaven de meest energieke show van de avond; het uitzinnige publiek beukte als bij een punkconcert met de lichamen tegen elkaar.

Bij de rommelige show van De Jeugd Van Tegenwoordig was de sfeer afwachtend. En toen in het publiek een hevige knokpartij uitbrak en de lichten aangingen was het zelfs even dreigend. Producer Bas Bron startte op dat moment een vrolijk carnavalsritme; met zijn synthesizer en vocoder wist hij nog enige muzikale lijn te brengen in het verder vooral chaotische concert.

Radiomaker Kees de Koning (34) richtte zijn platenlabel op als hobbyproject, omdat geen enkele gevestigde platenmaatschappij de single Spraakwater van rapper Extince wilde uitbrengen. Spraakwater werd een Top 5-hit, en De Koning groeide in de hiphopwereld uit tot een naam van mythische proporties. Jonge rappers praten over hem als de man die in Nederland rapcarrières kan maken en breken. Bij het multiculturele radiostation FunX werd hij laatst zelfs geïntroduceerd als de `Don Corleone van de Nederlandse hiphop'. ,,En dat terwijl ik net mijn zoontje in bed had gestopt en de kattenbak had verschoond.''

De Koning heeft zijn reputatie onder meer te danken aan de hoeveelheid projecten waarbij hij een vinger in de pap heeft. Zo heeft hij naast zijn eigen succesvolle platenlabel ook een boekingskantoor, presenteert hij een landelijke hiphopshow op Radio 3FM, is hij initiator van het digitale hiphoptijdschrift State Magazine, redacteur van het tv-programma DeBattle, en de eerste die gebeld wordt als er in het zakenleven, de muziekindustrie of bij de media behoefte is aan kennis over de hiphopgeneratie. De Koning is, kortom, de machtigste man van de Nederlandse hiphop.

,,De machtigste? Nee, dat denk ik niet. Hoe zou je dat moeten meten? Ik ben de enige die in de platenindustrie werkt waarvan mensen in de scene de naam kennen. Niemand weet hoe de directeur van platenmaatschappij Universal heet, maar Top Notch is `de winkel van Kees'. Dus volgen ze mij ook een stuk kritischer.''

In de catalogus van Top Notch staan de eerste nummer 1-hit van een Nederlandstalige rapper (Doekoe van Def Rhymz) en het eerste Nederlandse hiphopalbum dat de gouden status bereikte (Documents van Postmen). Het grootste succes van dit jaar boekte De Koning met De Jeugd Van Tegenwoordig, een stel loltrappende jongens uit Amsterdam-Noord die, zoals hij het formuleert, ,,er vorig jaar nog niet eens aan dachten om te gaan rappen.''

De platenbaas van De Jeugd Van Tegenwoordig was ook de eerste die Watskeburt!? op de radio draaide. Zolang Top Notch bestaat, is er de kritiek van belangenverstrengeling. De Koning, die niet wil kiezen tussen de radio en zijn label, geeft toe dat het soms moeilijk is. ,,Ik had laatst De Jeugd niet in de playlist van mijn programma gezet, en toen kreeg ik een mailtje van de baas van de VPRO dat het móest omdat het album `cd van de week' was bij de VPRO. Dat we Watskeburt!? als eerste zijn gaan draaien, komt omdat mijn dj Mr. Wix helemaal gek was van dat nummer. Maar ik ga er zo voorzichtig mogelijk mee om.''

De Koning krijgt vanuit de scene veel kritiek zodra hij een album uitbrengt dat meer hitparadegevoelig is dan bijvoorbeeld de compromisloze hiphop van Opgezwolle. Dat valt hem zwaar. ,,Ik heb wel momenten gehad dat ik er zo moe van werd dat ik er helemaal mee wilde ophouden. Mensen zien muziek als iets heel persoonlijks. Mij wordt een status opgedrongen. Als het goed gaat ben je een halve god, maar als het kut gaat een melaatse. Hiphop wordt gezien als een religie. De regels van de mythische begindagen worden gehandhaafd door jongens die toen nog niet eens waren geboren. Maar ik heb een bloedhekel aan die breakdancers die je op al die feestjes ziet. Ik vind het niet altijd leuk om graffitti aan te treffen in mijn portiek en er met een sopje overheen te moeten. Maakt mij dat dan minder hiphop?''

Tourdata van artiesten van Top Notch: 14/10 Kubus, Sticks en Jawat in Atlantis, Alkmaar; 20/10: De Jeugd Van Tegenwoordig in De Kade, Zaandam; 27/10: Buitenwesten-special met o.a. Opgezwolle en Duvel Duvel in Paard van Troje, Den Haag.