Chinese zangkunst

,,Optredens waar slechts één artiest centraal staat vind je nauwelijks in China. De concerten daar zijn grote spektakelshows boordevol artiesten, musici, licht en dans. Ik heb er vaak in opgetreden, voor duizenden mensen. Wat waren mijn ouders trots als ik weer eens op televisie kwam. Hun dochter was hard op weg een grote ster te worden in China. Mijn status steeg snel als het ging om de uitvoering van Chinese volksmuziek. Tot ik plots een andere weg koos.''

Zangeres Gong Linna (Guiyang, 1975), deze week te gast op het Amsterdam China Festival, is al jaren een grote naam in China op het gebied van `minzu changfa', traditionele zangkunst. Na een studie aan het Chinese conservatorium in Beijing werd Linna solist bij het in China zeer gerenommeerde muziekorkest Zhongyang Minzu Yuetuan, waar ze volksmuziek en klassieke qinsongs (op begeleiding van antiek Chinees snaarinstrument) zong. Met haar heldere stem won ze in 2000 de landelijke zangcompetitie als beste zangeres. Drie jaar geleden vormde ze een muziekduo met haar Duitse echtgenoot Robert Zollitsch, tevens oprichter van het internationale ensemble Wu Xing. Daarin zingt Linna, op een basis van oud-Chinese instrumentatie, vrije moderne teksten.

,,De Chinese zangkunst is erg beperkt. De volksmuziek uit mijn geboortestreek Guizhou, het Zuidwesten van China waar veel verschillende volkeren wonen, is al eeuwenoud. Op het conservatorium leert iedereen op dezelfde manier zingen, qua stijl en techniek. Hoofd rechtop, borst vooruit en hard en gelijkmatig zingen. Je voert de liedjes eigenlijk uit zonder na te denken. Dat heb ik jaren zo gedaan. De ontmoeting met mijn man en muzikale partner Robert opende mijn ogen. Hij heeft een veel bredere muzikale opvatting. Westers natuurlijk, maar met begrip voor de Chinese muziektraditie, die pentatonisch is en melodieus. Door hem zag ik opeens dat er meer mogelijkheden waren met onze muziek en leerde ik voor het eerst improviseren. Dat was een emotionele ontdekking.

,,In de nieuwe nummers op mijn cd Zou Shengming De Lu staan heb ik veel meer vrijheid gevonden dan gebruikelijk is in China. Het strakke keurslijf van de traditionele zangkunst vormde geen enkele uitdaging meer voor mij. Nu mix ik alle stijlen, van Chinese en Tibetaanse operastijlen tot verhalende zang met Westerse invloeden. Het is een stuk creatiever en ik beweeg mijn stem alle kanten op. De stukken zijn moderne composities en de teksten hebben alledaagse thema's.

,,Deze nieuwe ongekaderde stijl, waarmee ik de Chinese muziek nieuw leven inblaas, wordt nogal progressief gevonden in mijn land. Na een gastcollege op het conservatorium waren de studenten hoogstverbaasd maar erg opgewonden. Ze vonden het prachtig, maar de directie van de opleiding wijst mijn muziek af. Ook mijn ouders hebben er moeite mee en maken zich zorgen. Zij vinden het moeilijk om te begrijpen dat ik met mijn nieuwe muzikale ideeën óók publiek kan trekken.''

Gong Linna: Oosterse Stemmen 12/10 Concertgebouw; Chinese Poetry & Music met Wu Xing 13/10 Rode Hoed; Zevenduizend jaar China in vogelvlucht, 14/10 Concertgebouw. Info: www.amsterdamchinafestival.nl; www.gonglinna.com