Aanvraag surseance Delphi nu officieel

De Amerikaanse fabrikant van automaterialen Delphi heeft dit weekend uitstel van betaling aangevraagd. Als het bedrijf failliet gaat, zou dit het grootste bankroet ooit in de Amerikaanse auto-industrie zijn.

Delphi is in 1999 afgestoten door autofabrikant General Motors (GM). Sindsdien heeft het financiële problemen. De kosten van staal en (oud-)werknemers liggen hoger dan het bedrijf kan betalen. Delphi wilde dat GM een deel van de pensioenkosten van 12.000 oud-werknemers zou overnemen en dat de vakbonden akkoord zouden gaan met het terugbrengen van de salarissen tot eenderde van het huidige niveau. GM en de vakbonden gaan hiermee nog niet akkkoord.

Delphi maakt onder meer airbags en instrumentenpanelen en heeft wereldwijd 185.000 werknemers. Het uitstel van betaling betreft alleen de Amerikaanse divisies van het bedrijf. Bij de 31 fabrieken in de VS werken 35.000 mensen. Het afgelopen anderhalf jaar maakte Delphi 5,5 miljard dollar (4,5 miljard euro) verlies.

Door de Amerikaanse faillissementswetgeving is het mogelijk als bedrijf te blijven produceren en tegelijkertijd schuldeisers op afstand te houden. Bestuursvoorzitter R. Miller van Delphi denkt dat zijn concern medio 2007 uit het zogeheten Chapter 11 kan komen.

De lonen bij Delphi liggen hoger dan bij producenten in concurrerende landen en bij andere bedrijven. Delphi-werknemers verdienen 27 dollar per uur. Dat hebben General Motors en de vakbonden afgesproken toen Delphi nog niet zelfstandig was. Het bedrijf wilde dit reduceren tot 10 à 12 dollar (9,90 euro) per uur. De vakbonden gingen hiermee niet akkoord.

Daarnaast wordt het bedrijf geplaagd door een boekhoudschandaal. Ex-bestuurders wisten de inkomsten jarenlang hoger voor te spiegelen door schroot te verkopen en daarna weer aan te kopen. Zes bestuurders zijn hierom afgetreden en beurstoezichthouder SEC en justitie doen nu onderzoek.

Vrijdag heeft Delphi de betaling van 21 bestuurders verbeterd. Volgens Delphi was dit nodig om de bestuurders binnen het bedrijf te houden. President R. Gettelfinger van de vakbond United Automobile Workers noemt dit ,,opnieuw een walgelijk spektakel van mensen aan de top die goed voor zichzelf zorgen terwijl ze buitengewone offers van het lagere personeel vragen''.