Verband tussen hufterigheid en Hummerpsychologie 2

,,Nieuwe auto's worden steeds groter, breder en zwaarder'', schrijft Ralph Panhuyzen in een pleidooi voor smalle driewielers `Verruil dikke voor slanke auto' (Opinie & Debat, 1 oktober).

,,De huidige VW Polo bijvoorbeeld is groter dan de eerste Golf.'' Op zich zegt dat echter niets. De groei van de Golf en de Polo zorgde voor een leemte onderin de VW-collectie, en die is gevuld met de Fox. Panhuyzen zou een punt hebben als alleen de grotere auto's werden verkocht, maar dat is niet het geval; er is een royale markt voor tien-mille-doosjes.

Volgens de groeiwet van Panhuyzen zou een limousine nu een meter of zeven lang moeten zijn, maar die komt al jaren niet voorbij de 5,5 meter, enkele uitzonderingen daargelaten.

Het autoverhaal van Justus van Oel op dezelfde pagina heb ik met plezier gelezen dankzij zinnen als ,,het kan op onze wegen niet zo blijven als het is'' en ,,op de lange termijn leidt het gebruik van de automobiel tot een verlies aan leefruimte''.

Ik vermoed dat Van Oel een dertig jaar oude tekst met een paar wijzigingen naar de krant heeft gestuurd. Over dertig jaar kan dat vast weer.