Internettelefonie bedreigt winst C&W

Beleggers hebben zich lang zorgen gemaakt over de schade die internetdiensten zouden kunnen toebrengen aan traditionele telecomaanbieders. Het Britse telecomconcern Cable & Wireless (C&W) laat nu zien waarom. Zijn klanten hebben gemerkt dat ze enorm kunnen besparen door hun telefoongesprekken en dataverkeer van traditionele systemen naar het internet over te brengen. Die trend doet C&W echt pijn. De klanten die naar het internet overstappen betalen minder, en zelfs klanten die vasthouden aan de traditionele systemen krijgen kortingen. C&W moet hun telefoonrekeningen verlagen om ze te kunnen behouden. Het gevolg: kelderende omzetten en winstmarges.

Over het hele jaar genomen zou de inzinking van de omzet neerkomen op een bedrag van 100 miljoen pond. Hoewel het lastig is de gevolgen voor de winstte berekenen, gaat zakenbank Dresdner Kleinwort Wasserstein uit van eendaling met 50 miljoen pond. Omdat het Verenigd Koninkrijk de grootsteenkelvoudige markt is voor C&W lijkt de koersdaling van 15 procentgerechtvaardigd.

Maar wacht eens even. Deze redenering gaat geheel voorbij aan het feit dat het C&W-aandeel al eerder behoorlijk in het slop is geraakt. Het bedrijf heeft ook een winstgevende nationale telecomdivisie – een mengelmoes van voornamelijk Caribische aanbieders – die dit jaar naar verwachting een winst van 450 miljoen pond zal boeken. Vermenigvuldig dat bedrag 4,5 maal, voeg er het kastegoed, de beleggingen en het recent overgenomen Energis tegen de aankoopprijs van 600 miljoen pond aan toe, en C&W wordt gewaardeerd op ruim 3 miljard pond. Dat komt ongeveer overeen met de marktwaarde na de koersdaling, hetgeen impliceert dat het Britse kernbedrijf op z'n best helemaal niets meer waard is.

Die voorstelling van zaken kon wel eens te somber zijn. Het internet mag dan voor hoofdpijn zorgen, het biedt ook mogelijkheden. De internetbedrijven die de consumentendivisie onder druk zetten, tekenen ook contracten met zijn groothandelsdivisie. Daar stijgt de omzet juist.

Bovendien installeert C&W momenteel een eigen, op internet gebaseerd netwerk, waardoor het bedrijf nieuwe diensten tegen een lagere kostprijs kan aanbieden.

En hoe zit het dan met Energis, de concurrerende Britse aanbieder die C&W in augustus kocht? Beleggers lijken er zeker van te zijn dat ook die overname pijn gaat doen. Maar Energis, dat onder topman John Pluthero uitmuntende prestaties leverde, biedt eveneens kansen, bijvoorbeeld in de sfeer van kostenbesparingen. Het is niet zonneklaar dat de Britse activiteiten van C&W geen waarde meer vertegenwoordigen, maar het ziet ernaar uit dat beleggers daar anders over denken.