De `Barones' zwalkt, ondanks Courbois

Kitty Courbois zit op een uitkijkpost als een hoge keukentrap, met een jachtgeweer in de aanslag en een heupflaconnetje voor de inwendige mens, wachtend op een af te schieten hert. ,,Irritant dat je niet gewoon een afspraak kunt maken met zo'n beest,'' moppert ze. Maar in plaats van een hert dienen zich drie milieu-activisten aan, die zeggen actie te voeren voor de kierewaal, een bedreigde vogelsoort op dit landgoed. En omdat de barones wel wat afleiding kan gebruiken, haalt ze dat drietal binnen.

De Barones is door Ton Vorstenbosch speciaal voor Kitty Courbois geschreven – en dat belooft wat. Hij kan vileine zinnetjes en prettig gestoorde personages schrijven, waar zij als weinig anderen raad mee weet. ,,Geef toe Jet,'' zegt ze tegen de freule met wie ze haar landgoed deelt. ,,We vegeteren hier als twee oude stofnesten.'' In het kordate staccato van Courbois krijgt zo'n uitspraak de komische kracht van een beginselverklaring. En als er later iets moois lijkt te ontstaan tussen haar en een van de actievoerders, tovert ze een verzaligde glimlach tevoorschijn.

Veel meer kan ze echter niet doen, omdat Vorstenbosch haar maar weinig houvast heeft gegeven. De barones zwalkt alle kanten op, en zelfs een actrice als Kitty Courbois kan daar geen levend mens van maken. Net zo min als de vijf andere acteurs trouwens. Rick Nicolet schakelt vergeefs tussen ingeleefd en koddig, Hugo Haenen en Hylke van Sprundel trachten de onwaarschijnlijke wendingen aannemelijk te maken door realistisch te blijven, en Georgina Verbaan mag pas aan het slot – met succes – de bitch spelen. Carol van Herwijnen is intussen onweerstaanbaar grappig als butler met vlinderdasje en drollenvanger, met als resultaat dat hij veel meer aandacht trekt dan Courbois.

Ook de in het commerciële circuit debuterende Anny van Hoof wist zo te zien niet wat ze met De Barones moest beginnen. Van timing en vaart is in haar uiterst traditionele komedie-regie nauwelijks sprake, terwijl de voorstelling extra traag wordt door een paar tijdrovende decorwisselingen. Maar het stuk zelf, dat eindigt met een onthulling over een eerder nauwelijks behandelde kwestie, gaat het meest mank.

Voorstelling: De Barones, van Ton Vorstenbosch, door Joop van den Ende Theaterproducties. Regie: Anny van Hoof. Gezien: 6/10 in de Koninklijke Schouwburg, Den Haag, Tournee t/m 22/1. Inl. (0900) 3005000, www.toneel.nl