Amerikaans Delphi bijna over de kop

De Amerikaanse toeleverancier voor de auto-industrie Delphi kan ieder moment faillissement aanvragen. Dat zou het grootste industriële bankroet in de Amerikaanse geschiedenis zijn.

Dat meldde de Amerikaanse krant The Detroit News gisteren op basis van vertrouwelijke informatie van de vakbondsonderhandelaars.

Het fonds verloor gisteren 48 procent van zijn beurswaarde tot 1,15 dollar. Donderdag had kredietbeoordelaar Standards and Poors de status van het aandeel verder verlaagd, omdat ze bezorgd was dat het bedrijf binnen enkele dagen zijn faillissement zou kunnen aanvragen. Eerder was de status al verlaagd, omdat de loonkosten van het bedrijf veel hoger zouden zijn dan die van zijn concurrenten.

Delphi is de belangrijkste toeleverancier van autofabrikant General Motors – in 1999 ontstond Delphi als afsplitsing van het autoconcern. GM en Delphi sloten destijds een akkoord waarin GM zich garant stelde voor het betalen van een deel van de pensioenkosten mocht Delphi failliet gaan.

Delphi kondigde in augustus bij de publicatie van zijn resultaten over het tweede kwartaal van dit jaar een verlies aan van 338 miljoen dollar (273,5 miljoen euro), tegen een winst van 143 miljoen dollar in dezelfde periode vorig jaar. Het onderdelenconcern zegt in de problemen te zijn geraakt door de malaise op de Noord-Amerikaanse automarkt en zegt de hoge loonkosten niet meer te kunnen opbrengen.

Delphi heeft de United Auto Workers vakbond in een brief gevraagd daarom in te stemmen met een loonsverlaging van meer van 50 procent. ,,Het is duidelijk dat, op wat voor manier dan ook, er een herstructurering van Delphi zal komen en dit zal een dramatische uitwerking hebben op het personeel'', aldus de directie in de brief.

Het bedrijf stelt voor om het gemiddelde uurloon op de werkvloer terug te brengen van 27 dollar (22,30 euro) naar 10 tot 12 dollar (8,25 tot 9,89 euro). Ook wil Delphi een financiële regeling voor ontslagen werknemers intrekken – 4.000 personeelsleden die eerder ontslag kregen worden nog steeds volledig doorbetaald. De bedrijfsleiding zegt dat Delphi ten onder zal gaan als deze situatie nog lang voortduurt. Delphi heeft nog meer bezuinigingsplannen: het wil ook minder betalen aan ziektekostenpremies en vakantiebonussen.

Delphi maant de vakbond en GM mee te werken aan de sanering. Als dit niet gebeurt wil het bedrijf mogelijk al op 17 oktober het faillissement uitroepen. Een woordvoerder wilde gisteren verder geen commentaar geven.