Renault Clio lonkt naar mannen

Voor fabrikanten waar auto's met de typeaanduidingen Colt, Punto, 206, C-3, Polo, Corsa, Fiesta en Ibiza van de lopende band afrollen, volgt nu een belangrijke dienstmededeling: de met centimeters uitgedijde derde versie van de Renault Clio is vanaf heden in de showroom en op de openbare weg te bewonderen. Zij gaat proberen een waardige opvolger te worden van haar 8.5 miljoen voorgangers. De Clio volgde de 5 op, die vanaf begin zeventig tot eind jaren tachtig in meer dan 9 miljoen stuks en in talloze uitvoeringen werd geproduceerd en aan de vrouw/man werd gebracht.

De 5 was en is nog steeds een geniale auto. Minimalistisch vormgegeven en voorzien van een aansprekend en vrolijk stemmend interieur was het twee decennia lang dé kleine auto. Kijk er nog maar eens goed naar, want langzaam maar zeker verdwijnt het wagentje al roestend en rochelend uit het straatbeeld.

De vorige versies van de Clio hadden een eigenzinnige, enigszins vrouwelijke vormgeving en dito uitstraling, Renault hoopt nu dat ook kopers van mannelijke kunne massaal hun handtekening onder een contract zullen zetten. Verdwenen zijn de fraai rondgebogen achterstijl en achterruit, de kittige koplampen en het uitbollende plaatwerk. Er is een stoer gelijnd koetswerk voor in de plaats gekomen met, dankzij de laatste computer- en perstechnieken, ingenieus rondtollend en in alle richtingen uitbuikend plaatwerk. De koplamp- en achterlichtunits zijn nogmaals vergroot. Dit alles moet volgens de fabrikant een streling voor het oog opleveren waar u maar niet genoeg van zult kunnen krijgen.

Die beloofde opwinding was bij mij minimaal, zelfs totaal afwezig. Omdat de Clio verbazingwekkend veel weg heeft van een model uit de Peugeot-catalogus. Met afgeplakte logo's kwamen omstanders tot eenzelfde conclusie. Waarschijnlijk vindt dit zijn oorzaak in de wens van Renault om van deze nieuwste Clio een auto te maken die zich op alle wereldmarken thuis zal voelen en kiest de massa sowieso voor de grootste gemene deler. Of omdat Renault een stevige vrijage heeft met het Japanse Nissan en de auto's van beide merken elkanders trekjes beginnen aan te nemen. Waardoor de volgens zijn ontwerpers spectaculair vormgegeven Mégane niets anders is dan een Nissan Almera met een afwijkende achterzijde. En een Nissan Micra heel wat frivoler is vormgegeven dan de laatste versie van de Clio. Het lijkt me verstandiger om met onmiddellijke ingang elk verkeer tussen beide ontwerpafdelingen te verbieden en Renault, zoals het een koppig en van eigen grandeur overtuigd Frans automobielconcern ooit betaamde, zich weer gaat toeleggen op het ontwerpen en produceren van originele auto's. En flopt er eens een model, geen zorgen, de almachtige staat – lees: belastingbetaler – lapt wel weer braaf.

Het interieur is door het vele glas licht en luchtig van sfeer, de lage taillelijn zorgt voor een goed uitzicht en eindelijk kan de bestuurder zijn of haar arm weer eens vadsig op de bovenkant van de deurbekleding vleien. Het plastic is van een in deze klasse gebruikelijke kwaliteit, de in zilververf gedoopte ornamenten rondom de luchtroosters weerspiegelen vrolijk in de voorruit.

Mooi is de bekledingsstof Syntax, door een speciale weeftechniek zijn stoelen en achterbank voorzien van een 3D-effect. Niet dat de Clio deze optische truc nodig heeft om extra ruimte te suggereren, want vier volwassenen passen er prima in, mede door de hoge daklijn aan de achterzijde. Mocht bij u het verlangen naar meer binnenruimte opkomen, kies dan voor de gelijk geprijsde Modus. Die is in wezen niets anders is dan een busjesuitvoering van de Clio en door zijn hogere instap en zitpositie populair bij Grijs gaat op Reis.

Het rij- en stuurgedrag is onmiskenbaar dat van een Franse auto. De vering is zacht, de carrosserie helt in bochten en op rotondes behoorlijk over, de elektrisch bekrachtigde besturing is nogal vaag. Bent u een liefhebber van een potje scherp sturen, kies dan bijvoorbeeld voor de Ford Fiesta. De Clio is bedoeld voor de defensief ingestelden onder ons: gezellig, veilig en vooral niet uitdagend op de rechterrijbaan onderweg van A naar B. Gezeten in prima meubilair, niet gehinderd door windgeruis, banden- en onderstellawaai. Met daarbij een keuze uit wel vijftien lakkleuren, vijf bekledingsstoffen, vijf uitrustingsniveaus's, zeven motoren en een formidabele hoeveelheid accessoires. En al is deze Clio dan wel een deel van haar vrouwelijke charmes kwijtgeraakt, het aanbod van kinderzitjes en hulpmiddelen om uw kroost veilig te vervoeren, is overweldigend.