Na de airbag: de intelligente motorkap

Bescherming van voetgangers krijgt, onder druk van Europese regelgeving, bij de ontwikkeling van nieuwe auto's veel aandacht. De EU wil het aantal voetgangers dat door een aanrijding met auto's om het leven komt – naar schatting zevenduizend per jaar – drastisch terugdringen en het letsel verminderen. Dat heeft gevolgen voor de vorm van autoneuzen. Die worden enkele centimeters hoger om extra ruimte tussen de motorkap en de harde uitstekende delen van het aggregaat eronder te creëren. Toeleveranciers van veiligheidssystemen voor de auto-industrie, zoals airbags en gordels, gingen een stap verder. Onder de motorkap en ter hoogte van de voorruit monteren ze externe airbags om voetgangers een minder harde landing te garanderen. Autoliv uit Zweden ontwikkelde zelfs de smart bonnet, voor het eerst toegepast op de nieuwe Jaguar XK sportwagen. Sensoren `meten' de kracht van de aanraking met een voetganger en activeren vervolgens de motorkap die binnen 30 milliseconden ongeveer tien centimeter omhoog komt om het lichaam van de voetganger op te vangen. Pessimisten vrezen echter bonnet bashing – op een motorkap springen om het systeem moedwillig te activeren – als een nieuwe baldadigheid van verveelde jeugd.