KLM: informatie over fouten niet naar justitie

KLM is niet meer bereid interne informatie over fouten van het personeel aan justitie te verstrekken. De luchtvaartmaatschappij anonimiseert bewust alle meldingen van medewerkers over incidenten.

Volgens directielid P. Hartman wil de KLM het eigen personeel ,,beschermen'' tegen eventueel optreden van het openbaar ministerie (OM). ,,Wij anonimiseren al onze informatie, zodat het OM er geen gebruik van kan maken'', zegt Hartman. ,,Wij willen absoluut voorkomen dat mensen van hun bed worden gelicht.'' Ook Luchtverkeersleiding Nederland werkt niet meer samen met justitie. Het OM wil snel overleg met de KLM over de ontstane situatie.

Directe aanleiding voor de onrust in de luchtvaartwereld is een ongeval in november vorig jaar met een KLM-toestel in Barcelona. Daar raakte een Boeing 737 van de baan, waarbij vijf gewonden vielen. Het justitieel onderzoek duurt al bijna een jaar en het OM kan nog niet zeggen of KLM-medewerkers worden verdacht van strafbare feiten.

Het consequent en straffeloos melden van voorvallen is volgens de sector cruciaal om de veiligheid te verbeteren. Maar volgens de luchtvaartsector wordt de meldingsbereidheid bedreigd door de bemoeienis van het OM. Werknemers in de luchtvaart vrezen dat de meldingen tegen hen worden gebruikt voor de rechter. Zo zouden zij meewerken aan hun eigen veroordeling. De sector is extra bezorgd omdat werknemers in de EU sinds juli verplicht zijn voorvallen te melden.

,,Wat ik verschrikkelijk vervelend vind, is dat een OM meent in dit proces te moeten treden'', zegt Hartman. ,,De mensen vinden dat heel bedreigend.'' Enkele jaren geleden werden drie luchtverkeersleiders mede op basis van hun interne verklaringen bij de luchtverkeersleiding veroordeeld wegens hun aandeel in een bijna-ongeluk op Schiphol. Sinds die veroordeling kelderde de bereidheid van werknemers in de sector om fouten en misstanden te melden.

Officier van justitie Vos van het parket in Haarlem noemt de angst onterecht. Hij benadrukt dat het OM er niet op uit is ,,allerlei kleine incidenten'' te vervolgen, maar onderstreept wel dat ,,de maatschappij van ons eist dat wij een onderzoek instellen als er een ernstig incident heeft plaatsgehad''.

Luchtvaart pagina 3