Ineens telt kwaliteit

Het zal toch niet waar zijn? Dat we het in de Nederlandse speelfilmwereld ineens alleen nog maar over kwaliteit gaan hebben? Jarenlang waren de meest gebruikte steekwoorden op het Filmfestival in Utrecht: marktaandeel, uitbrengplan, doelgroep, familiefilm, Oscars. Nu gaat het ineens allemaal over de auteursfilm hier, over cinematografie en Cannes en krijgt Nanouk Leopold een handvol nominaties. Zo kan het dus verkeren.

Er zal ongetwijfeld zegt de cynicus - een verband zijn tussen de wonderbaarlijke herrijzenis van de liefde voor kwaliteitsfilm en de gestage afname van bezoekersaantallen bij de Nederlandse publieksfilm in de laatste twee jaar. Toen het `marktaandeel' van de Nederlandse film nog steeg van 9 naar 10 naar 13 procent van het totale filmbezoek, droomde men van een volwassen filmindustrie die jaarlijks een Oscarrijpe film in Hollywood kon afleveren.

Sinds het aandeel vorig jaar weer onder de tien is gekomen en dit jaar waarschijnlijk niet veel hoger zal uitvallen, zoekt men vooral naar films waarmee Nederland zich op internationale festivals in de kijker speelt.

Producenten blijven zakenlui, bioscoopexploitanten heten niet voor niets filmboeren en distributeur A-film vond het niet voor niets gepast om in zijn rouwadvertentie voor Willem van de Sande Bakhuyzen even aan te stippen dat diens laatste film Leef! diezelfde week in de bioscoop uitkwam.

Maar laten we ons er vooral over verheugen. Het is goed dat de jury van de Gouden kalveren in Utrecht de belangrijkste nominaties gunde aan de uiterst intelligente en mooi film Guernsey van Nanouk Leopold. Het is goed dat de vereniging van producenten eindelijk hardop heeft durven zeggen dat het huidige beleid van het Filmfonds de artistieke film niet structureel zal bevorderen. Ach, het is goed dat er een Gouden ui wordt uitgereikt aan de slechtste Nederlandse film – al is Joyride hier wel een heel makkelijk slachtoffer.

En het is verder van een wonderlijke ironie dat productiemaatschappij Motel Films toch de hoeder van prachtige films als De Poolse bruid, Jacky, De trip van Teetje dit jaar de auteursfilm Paradise Girls van Fow Pyng Hu uit het filmfestival terugtrok omdat ze vorig jaar geen enkele prijs kregen voor hun publieksfilm In Oranje van Joram Lürsen. Domd dom dom van Motel, die hebben de tekenen des tijds verkeerd verstaan. In Oranje is uit, Paradise Girls is in.