Euforie rond hybriden zakt in

Op de autotentoonstelling van Frankfort klonk het thema hybride auto's tot in alle uithoeken van het complex door. Elke fabrikant beloofde te gaan werken aan de ontwikkeling van dat aandrijfconcept, waarbij een verbrandingsmotor en elektromotor optimaal samenwerken om het brandstofverbruik te verlagen. Maar hybride techniek maakt auto's wel bijna 10 procent zwaarder en tussen de 4.000 en 6.500 euro duurder. Amerikaanse auto's met grote benzineslurpende V8 motoren kunnen er ongeveer 15 procent zuiniger mee rijden. Maar in Europa komt men na de initiële euforie voor onder andere de Toyota Prius hybride auto zo zoetjes aan op andere gedachten. ,,Diesels leveren een veel grotere bijdrage aan de verlaging van brandstofverbruik en derhalve een beduidend lagere CO2 uitstoot'', zei Jean-Martin Folz, bestuursvoorzitter van PSA Peugeot Citroën, tegen journalisten. Niet alleen zijn concern, dat met een aandeel van 65 procent marktleider is voor alle in Europa verkochte auto's met minder dan 110 gr/km CO2 uitstoot, denkt aan een alternatieve Europese hybride oplossing. Ook Ford, BMW en Mercedes-Benz werken aan zogenaamde `milde' hybriden waarvan de meerprijs slechts 1.000 euro bedraagt, maar die toch een procent of zes zuiniger zijn. Over een jaar of drie mag men de eerste Europese auto's met een dergelijke `milde' hybride technologie voor diesels in de showrooms verwachten. Een start-stop mechanisme in stadsverkeer en terugwinnen van remenergie zijn de kenmerken van milde hybriden.