Buren welkom op feestje

Als Nederland zich plaatst voor het wereldkampioenschap voetbal volgend jaar zomer in Duitsland, resulteert dat onder meer in een verhoogde activiteit van Nederlandse bedrijven op de advertentiemarkt. Bierbrouwer Heineken neemt alvast een voorschot op de deelname van Nederland aan het WK, door morgenochtend een paginagrote advertentie te plaatsen in alle edities van de Rheinische Post, een krant die in een groot gebied net over grens verschijnt.

De bierbrouwer waarschuwt de oosterburen voor geluidsoverlast voor het geval Nederland morgenavond gelijkspeelt of wint in en tegen Tsjechië; in beide gevallen gaat Nederland naar het wereldkampioenschap. Zo speelt Heineken in op de rivaliteit tussen beide voetballanden. De vertaling van de tekst in `steenkolenduits' luidt: `Lieve buren. Als gevolg van een feestje kunnen jullie vanavond misschien last hebben van een beetje geluidsoverlast. Alvast onze excuses. We kunnen ons namelijk nu al kwalificeren voor het wereldkampioenschap voetbal! Als jullie zin hebben, kom dan langs om het mee te vieren. Tschüss!!''