Airbus ziet af van steun voor A-350 tot 2007

EADS, het moederconcern van de Europese vliegtuigfabrikant Airbus, zal tot eind volgend jaar geen gebruik maken van een lening voor de bouw van de A-350, een toestel voor de middellange afstand.

De raad van bestuur van het statutair in Nederland gevestigde EADS besloot gisteren definitief tot de bouw van de A-350. De kredietfaciliteit is ter beschikking gesteld door de regeringen van de vier deelnemende Europese landen in Airbus: Frankrijk, Duitsland, Groot-Brittannië en Spanje.

Met het uitstel hoopt Airbus een gunstiger klimaat te scheppen voor Amerikaans-Europese besprekingen over de wederzijdse reductie van subsidies aan vliegtuigbouwers. Maar het gebaar is direct door de Amerikanen als `onacceptabel' van de hand gewezen.

De lening van 1,5 miljard euro voor de A-350 is in de ogen van de Amerikaanse concurrent van Airbus, Boeing, een verkapte subsidie. Boeing bouwt in hetzelfde marktsegment van vliegtuigen voor twee- tot driehonderd passagiers de 787 `Dreamliner', een toestel dat al in 2008 zal vliegen. Dat is twee jaar eerder dan de A-350. Airbus zegt al 140 bevestigde orders te hebben voor zijn toestel. Boeing claimt op zijn website 174 bevestigde orders voor de 787.

In een reactie liet een woordvoerder van de Amerikaanse handelsvertegenwoordiger Rob Portman weten ,,geen troost te vinden in enig aanbod om de daadwerkelijke betaling uit te stellen''. De Europese steun is volgens de Amerikanen sowieso ,,van invloed op de financieringskosten van Airbus, los van het moment waarop de check wordt uitgeschreven''.

Een kabinetslid van Europees commissaris Mandelson (Handel) sprak vanmorgen op zijn beurt van een ,,forse'' Amerikaanse reactie ,,die onnodig de druk verhoogt'' op de Amerikaans-Europese onderhandelingen. Europa verwijt op zijn beurt Boeing (verkapte) subsidies te ontvangen. De zaak van de vliegtuigsubsidies is ook voor arbitrage voorgelegd aan de Wereldhandelsorganisatie (WTO).