Theater en film vervloeien

In Actor's cut van toneelgezelschap Kassys glimlachen de acteurs zo innemend mogelijk naar het publiek. Ze hebben borrelnootjes en champagne bij de hand, want vanavond is de eerste vertoning van hun film Love. Hij gaat over de liefde tussen Klaas (Klaas Paradies) en Willemijn (Willemijn Zevenhuijzen), die elkaar, net als in die andere liefdesfilm Serendipity, in een warenhuis tegenkomen, een leuke dag beleven en elkaar dan uit het oog verliezen. Een jaar later gaat Klaas met een ander trouwen, maar Willemijn heeft hij nooit uit zijn hoofd kunnen zetten. Dus gaat hij haar zoeken, en zij hem.

Vanaf de trouwringen begint de film kreukels te vertonen. Opeens verschijnt vriend Joost in beeld, terwijl het zijn scène helemaal niet is. Verwarring onder de acteurs op het toneel. Ze wijzen naar het doek, naar elkaar. ,,Wat doet Joost daar?'' Maar acteur Joop (Joost) van Brakel begrijpt dat hij de film op magische wijze kan manipuleren: de interactiviteit slaat toe.

Vanaf dat moment ontaardt de film in een speeltuin van privé-gevoelens. Elke irritatie en ieder verlangen wordt uitgeleefd. Joost ontpopt zich als geweldige boef die iedereen neerknalt. Actrice Willemijn krijgt haar pleziertje door zichzelf minutenlang snikkend en snotterend in close-up te tonen. Behaagziek strekt ze de armen naar haar eigen tranen uit.

Juist omdat iedereen bloedserieus blijft, zijn de grappen effectief. De acteurs hebben soms opeens andere kleren aan, zwangerschappen komen en gaan, bekende acteurs duiken onverwacht op in bijrolletjes en de kluwen aan complottheorieën groeit per scène. Een van de hoogtepunten is een sullige achtervolging op een rotonde, waarbij boef Joost zo hard rondjes rijdt dat hij uiteindelijk zijn belagers op de hielen zit. Een cartooneske scène in een droog Hollandse buitenwijk, met het geraas van racewagens op de achtergrond.

De interactie tussen film acteur is niet altijd even geloofwaardig en het einde van Actor's cut is dan ook in meerdere opzichten tragisch. Niet alleen zijn er vele doden te betreuren, waar iedereen een beetje onhandig over doet, ook wisten de makers blijkbaar niet meer hoe het verder moest. De spelers lopen af, de film stopt, einde. Dat is wel vaker het probleem van Liesbeth Gritter en Mette van der Sijs, de oprichters van Kassys: hun stukken beginnen bij zeer grappige, verfrissend simpele en tegelijk surrealistische uitgangspunten, en eindigen als een rommeltje.

Voorstelling Actor's cut door theatergezelschap Kassys. Gezien: 30/9 Brakke Grond, Amsterdam. Tournee t/m 16/12. Inl. 020-6277 555 of www.kassys.nl