`Lakse' aanpak van onveilig spoor

De meerderheid in de Tweede Kamer verwijt minister Peijs (Verkeer, CDA) laksheid bij de aanpak van onveilige situaties op het spoor. Dit bleek gisteren tijdens een interpellatie over een onderzoek naar de oorzaak van spoorongevallen.

De minister kondigde aan dat juist deze maand een begin wordt gemaakt met de verbetering van het zogeheten ATB-systeem, waardoor zo'n 1000 gevaarlijke plekken veilig worden. ATB staat voor automatische treinbeïnvloeding. De aanpassing houdt in dat treinen ook tot stilstand worden gebracht als ze onder de 40 kilometer per uur rijden. Het werk zal volgens Peijs twee jaar duren.

In het spoeddebat dat volgens de minister ,,op te hoge toon'' werd gevoerd, noemde PvdA-woordvoerder Dijksma het onaanvaardbaar dat de verbeteringen nu pas worden uitgevoerd, ,,terwijl er in mei 2004 al om is gevraagd''. Ook haar CDA-collega Van Hijum vroeg zich af waarom ,,het allemaal zo lang moet duren''. Peijs verweerde zich door te zeggen dat ze het spoor ,,nu eenmaal niet helemaal lam kan leggen'' en de aanpassing ,,meer is dan het neerzetten van een lantaarnpaal''. Volgens Peijs heeft ze de operatie juist verbeterd door de duur terug te brengen tot twee jaar en de kosten aanzienlijk te beperken. ,,Eerst zouden we 400 gevaarlijke plekken voor 40 miljoen aanpakken, nu doen we er 1000''.

De oppositie bleek kwaad over het feit dat de minister een rapport van Railned uit 2001 over onveiligheid niet eerder naar de Kamer heeft gestuurd. Kamerlid Gerkens (SP) heeft veel moeite moeten doen om het rapport boven tafel te krijgen: ,,We hadden die informatie veel eerder moeten hebben omdat daarin juist werd gewaarschuwd voor falen van het ATB-systeem. Dat vormde een groot risico en intussen is men, u ook, gewoon doorgegaan met deze techniek, terwijl gewaarschuwd werd dat de kans op ongevallen toe zou nemen''.

Peijs vond het verwijt volkomen onterecht. De conclusies en waarschuwingen waren volgens haar wel opgenomen in tussentijdse rapportages door het ministerie aan de Tweede Kamer. De oppositie wil volgende week op het onderwerp terugkomen.