Kennis is op alle universiteiten een doel

Steeds vaker worden particuliere universiteiten opgericht met als opgegeven reden dat de reguliere universiteiten te weinig diepgang en kwaliteit zouden bieden. Eerlijk gezegd irriteert mij dat flink.

Als masterstudent in Leiden houd ik mij op dit moment bezig met het idee van het goede. Dit is op dermate hoog niveau dat er zelfs uitstekende studenten uit Australië en Japan op zijn afgekomen. Het doel van deze colleges? Kennis, abstracte kennis. Niet alleen op universiteiten als de nieuwe Academia Vitae kunnen grote vragen een voedingsbodem krijgen zoals wordt gesteld in het artikel `Kennis kan ook een doel zijn' (NRC Handelsblad, 29 september). Het is eenvoudigweg niet waar dat dit op reguliere universiteiten niet het geval is. Ook in de bètafaculteiten komt steeds meer aandacht voor ethiek en humanistiek.

Van mij mag iedereen een goede universiteit oprichten en daar voor een twintigvoudig collegeld in het Engels aan een happy few goede algemeen vormende colleges geven. Wel zou ik het erg op prijs stellen, wanneer hierbij niet steeds het idee wordt gegeven dat deze kwaliteit en diepgang op reguliere universiteiten, met colleges voor alle studenten, niet aanwezig zijn.

Daarnaast leidt de reguliere universiteit op tot kennis op een bepaald wetenschapsgebied, zoals rechten, economie, pedagogiek of geneeskunde. Dit kan toch zeker een voordeel worden genoemd, wanneer iemand na de universiteit werk wil gaan doen waarvoor naast algemene kennis ook specifieke vakkennis nodig is.