Folkert de Jong

Toen Folkert de Jong (Alkmaar, 1972) in mei 2001 `doorbrak', werd hij regelmatig vergeleken met Georg Grosz en Otto Dix, want net als deze interbellumschilders specialiseerde beeldhouwer De Jong zich in het groteske en perverse leven. Hij voerde gruwelijk grimlachende militairen op, terroristen met konijnenoren, soldaten die vervaarlijk zwaaien met hun krukken in het grote beeld The Iceman Cometh vonden ze hun plaats. Nu, vier jaar later, heeft De Jong in het Domein in Sittard zijn eerste museale solo-expositie en is de vergelijking met Grosz en Dix nog pregnanter geworden. Zijn beelden zijn nog steeds grotesk, maar vallen na alle gebeurtenissen na september 2001 pijnlijk samen met de tijdgeest. De Jong werkt veel met styrofoam en purschuim, goedkope bouwmaterialen, die een vreemd aantrekkelijke lichtblauwe of vuilgele kleur hebben. Ze geven De Jongs beelden altijd iets ironisch en speels. Dat zie je goed in Life's Illusions (2003) een installatie waarin De Jong een soort styrofoamen Adams Family opvoert. Zijn grote installatie Medusa's First Move: The Council (2005) is nu voor het eerst in Nederland te zien. Zeven absurde figuren zitten om een tafel zitten, op een vlot. De vrouwen zijn heksachtig, de mannen zijn grimassende, maar geamputeerde militairen; hier wordt een complot van Hieronymusch Bosch-achtige proporties gesmeed. Er is in Medusa's First Move zoveel te associëren, te denken en te lachen dat je er niet op uitgekeken raakt. Het zegt heel veel over de tijd waarin we leven: absurditeit, vluchtigheid en angst: een meesterwerk in piepschuim.

Folkert de Jong t/m 30 okt Het Domein, Kapittelstraat 6, Sittard.