DSM gokt op verdubbeling omzet China

Chemieconcern DSM wil zijn omzet in China verdubbelen tot 1 miljard dollar in 2010. Ook zet de multinational de komende vijf jaar sterk in op omzetgroei door innovatie. Vanmorgen presenteerde DSM dit plan.

Om tempo te zetten achter de innovatieplannen worden 250 fulltime medewerkers aangetrokken en zal gemiddeld 50 miljoen euro per jaar extra worden uitgegeven aan innovatie. Ongeveer 15 procent van alle investeringen van DSM (in totaal circa 550 miljoen euro per jaar)zal worden gebruikt voor de ontwikkeling van nieuwe activiteiten. Het concern (voeding, farmacie, chemie en hoogwaardige materialen) gaat zich de komende jaren richten op vier specifieke gebieden: biomedische materialen, speciale verpakkingen (die bijvoorbeeld aangeven hoe vers een product is), persoonsgebonden voeding (die bijvoorbeeld overgewicht voorkomt) en biotechnologie op basis van hernieuwbare grondstoffen die schoner en goedkoper zijn.

DSM (omzet 8 miljard euro; 23.000 werknemers) wil met zijn innovatieve producten 1 miljard euro extra omzet halen in 2010. Dat DSM, 's werelds grootste vitaminemaker, zich gaat richten op innovatieve producten heeft alles te maken met de zeer sterke groei in het Verre Oosten, zei bestuursvoorzitter Peter Elverding vanmorgen tegen deze krant. ,,Dat betekent dat wij als westerse industrie veel concurrentie ondervinden bij massaproducten en ons moeten toeleggen op unieke, moeilijk te kopiëren producten.'' DSM produceert ook bulkproducten als kunstmest. Bij groei in China denkt Elverding vooral aan materialen voor de textiel- en elektronica-industrie, de transportsector en de voedingsindustrie. Maar ook de groeiende behoefte van de westerse markt aan gezonde en schonere producten speelt een rol bij de innovatiedrang van DSM.

Met het nieuwe vijfjarenplan, dat veel minder rigoreus is dan het vorige, bouwt DSM voort op de verschuiving richting life-scienceproducten en hoogwaardige materialen die de afgelopen vijf jaar werd ingezet. In die periode werden de petrochemie- en gasactiviteiten afgestoten. Met de opbrengst daarvan werd onder meer de vitamine- en fijnchemietak van het Zwitserse Roche aangekocht. Elf bestaande innovatieprogramma's op het gebied van voeding, gezondheid en hoogwaardige materialen worden sterk versneld. Bij de overname van bedrijven zal speciaal gekeken worden naar voeding en hoogwaardige materialen. Zogeheten `specialty products' moeten in 2010 50 tot 60 procent van de omzet uitmaken. Nu is dat 40 procent.

DSM maakte ook bekend dat het operationele resultaat in het derde kwartaal circa 40 procent hoger zal liggen dan in hetzelfde kwartaal vorig jaar (153 miljoen euro).