Top Telfort vertrekt plots na overname

De directie van mobieletelefoniebedrijf Telfort vertrekt, nu de overname van het bedrijf door KPN is afgerond. Dat heeft KPN gisteren bekendgemaakt.

Het vertrek van bestuursvoorzitter Ton aan de Stegge, operationeel directeur Henk Buitenhuis en financiële man Robert van Maasakker is in de loop van de onderhandelingen besloten, vertelt een woordvoerder van KPN. De nieuwe directeur van Telfort, dat als zelfstandig dochterbedrijf blijft opereren, wordt Stephanie Harmsen. Zij begon bij Telfort als directeur communicatie en is sinds anderhalf jaar verantwoordelijk voor de relaties met klanten.

De overname, die eind juni werd aangekondigd, is gisteren afgerond. KPN heeft 980 miljoen euro betaald voor het bedrijf. Als binnen een half jaar bepaalde doelen worden gehaald, komt daar nog 140 miljoen euro bij.

Aan de Stegge en Van Maasakker waren beide aandeelhouder van Telfort. Aan de Stegge heeft aan de overname een kleine 40 miljoen euro overgehouden en afhankelijk van de prestaties komt daar nog 5 tot 6 miljoen bij. Aan de Stegge heeft er alle vertrouwen in dat het nieuwe management de gestelde doelen zal halen.

Volgens de vertrekregeling bij het bedrijf zou hij nog een jaar doorbetaald krijgen, volgens Aan de Stegge, maar daar maakt hij geen gebruik van. ,,Dat zou een beetje vreemd zijn. Als aandeelhouder krijgen we veel geld, en genoeg is genoeg.''

Morgen staat bij Telfort een afscheidsbijeenkomst met het personeel gepland, vertelt de 50-jarige Aan de Stegge, die zes jaar het bedrijf heeft geleid. Zijn vertrek vindt hij ,,onwerkelijk''. Hij zegt dat de jaren bij Telfort erg hectisch zijn geweest, en dat dat enigszins verslavend was. ,,Het bedrijf komt nu in rustig vaarwater terecht, onder de hoede van KPN. Dan ben ik wel klaar.''

Rentenieren ziet Aan de Stegge nog niet zitten. ,,Ik heb vanaf mijn 18de gewerkt. Mijn omgeving zegt dat ik nu rust moet nemen om te bedenken wat ik wil gaan doen, maar ik zeg: geef mij morgen maar weer een baan.'' Als er een leuke functie voorbij komt, zegt hij die nog zo'n drie tot vijf jaar te willen uitvoeren. Een andere mogelijkheid is dat hij zijn geld gaat investeren in bedrijven van ,,jonge, veelbelovende mensen'', waarbij hijzelf als coach optreedt.

De combinatie van KPN en Telfort bedient ongeveer de helft van de mobiele bellers in Nederland. De netwerken van de twee bedrijven zullen worden samengevoegd, maar het merk Telfort blijft wel bestaan. Of bij Telfort arbeidsplaatsen zullen verdwijnen, zegt de KPN-woordvoerder nog niet te weten.